Et bud-gæt – det moderne budget
Det er, når ruten er mest kringlet og forruden regnvåd, at du har brug for maksimalt lys på bilen. Det samme gælder i overført betydning for din virksomhed. Der er behov for et up-to-date-overblik på likviditeten. Måske skal den proces slet og ret hedde et »bud-gæt«, skriver Bent K. Christensen, driftsøkonom hos Fjordland.

Bent. K. Christensen, driftsøkonom, Fjordland.
Den skarpe lyskegle fra bilen skærer sig gennem mørket og lyser vejen op meter for meter i takt med hjulenes rotation. Under hjelmen knurrer en velsmurt kraftfuld motor lystent. Både pedaler og rat er i sving for at undvige, så forhindringer ikke brager ind i nutiden gennem forruden. Der er kælet for lækkerhedsindekset og brugervenligheden, når navigationssystemet er af fabrikatet »Bud-gæt«.
Væk er det gamle budget, der i et skarpt blitz-glimt kortvarigt oplyste hele ruten de næste tolv måneder. Med »Bud-gættet« æder den økonomiske planlægning sig måned for måned ind i fremtiden i takt med urets tikken. Det er som lyskeglen fra bilens forlygter, der flytter sig frem i mørket meter for meter, så du kan holde dig på sporet. Så du ikke går i stå og står i novembermørket uden sigtbarhed, fordi budgettet er gået tør for tid.
Kanten af 2022 rejser flere spørgsmål end årstallets tværsum. Hvor ender kornprisen? Tager mælken på himmelflugt, mens noteringen på grise gnaver sig ned til kineserne? De udsving kan som et hungrende spædbarn skrige på at fodre budgettet med friske prissæt i løbet af året. Der er behov for et up-to-date-overblik på likviditeten. Måske den proces slet og ret skal hedde et »bud-gæt«.
Fra budget til Bud-gæt
Prisen kan du ikke gøre noget ved. Den er et vilkår. Det er produktionen, du påvirker via dit daglige arbejde.
Lav dit budget i kilo. Planlæg din produktion, men hav både plan B og C til at gære i baghovedet, hvis prisen gør det nødvendigt at geare op eller ned i produktionen. Når du har dit kilo-budget, ganger du med prisen. Det giver dig et billede af, hvor meget du skal ordre af den råvare, som hedder likviditet.
Handelsstrategi
Normalt bestiller du likviditet for tolv måneder ad gangen. Måske skal du i år ordre likviditeten i 3 portioner á 4 måneder; på samme måde som du i nogle situationer køber foder måned for måned.
Det kræver, at du mindst tolv måneder frem har et overblik både på produktionen af penge og på forbruget af penge. Overblikket er lige så nødvendigt som langlyset fra din bil.
Når du har slidt et kvartal af dit økonomiske budget, så tænd computeren og lad dit kilo-budget kravle tre måneder ud i fremtiden. Bryd din hjerne med priserne de næste tre måneder, mens maskineriet går på togt hos prognoseindustrien for at finde prisen for 9.-12. måned.
Ved at lade dit kilo-budget vokse frem i takt med, at du slider på det gamle budget, kaster du kvartal for kvartal nyt lys på fremtiden. Du kender det fra bilen. Her flytter lyskeglen sig frem i mørket i takt med hjulenes rotation. Selv ikke de største forlygter sætter spot på hele ruten.
Bag rattet er det observationer inden for de næste par hundrede meter, som virkelig får dig til reagere. Det er der, du har dit fokus. Det er den styring, du med et Bud-gæt kopierer ind i virksomhedens førerkabine.
Sikker usikkerhed
Et budget er en beregning på fremtiden ud fra en masse gæt om produktion og priser. Gæt giver usikkerhed. For produktionen er det yderst kvalificerede gæt. Der lægger mastodontiske dataserier bag; selv på effekterne af nedbør og temperatur. Usikkerhed på pris har ikke den samme videnskabelighed, men det faktum må ikke afholde dig fra at lægge en plan.
Hvis dit valg er et Bud-gæt, så fortæl det. Fortæl din finansielle samarbejdspartner, at du i løbet af året vil lave nogle pejlinger. Det kan være efter 5, 8 og 11 måneder. Her leverer du en opjusteret forventning til behovet for likviditet de næste fire måneder og hver gang med en prognose tolv måneder frem.
Et Bud-gæt er en moderne brug af budgettet. Mens budgettet er et blitz-glimt, der giver et øjebliksbillede af hele ruten, er Bud-gættet lyskeglen fra forlygterne, som kaster et nyt lys på fremtidens bane i takt med urets tikken.
Det er, når ruten er mest kringlet og forruden regnvåd, at du har brug for maksimalt lys.

Der er behov for et up-to-date-overblik på likviditeten. Måske den proces slet og ret skal hedde et »bud-gæt«, skriver Bent K. Christensen.