Nyt madpartnerskab skal få børn til at spise op og mindske madspild
Partnerskabet Frokostbordet vil gøre op med ensformige og uåbnede skolemadpakker. Opskriften er at invitere børnene med i køkkenet.

Foto: Frokostbordet
I forbindelse med at børnene igen starter i skole, sætter det nye madpartnerskab Frokostbordet fokus på et velkendt problem i mange familier: Madpakker, der kommer uåbnede hjem fra skole og ender som madspild.
Blandt partnerne er Coop og Kokkelandsholdet, der anbefaler, at forældre lader børnene være med til at vælge og lave maden. Det skal både styrke familiens samvær og øge chancen for, at madpakken rent faktisk bliver spist.
På Frokostbordet.dk har partnerskabet samlet over 50 nye retter, der er nemme at tilberede sammen med børnene.
Ensformighed giver spild
En undersøgelse fra Madkulturen i 2024 viser, at de største udfordringer for forældre til skolebørn mellem 6 og 16 år er, at madpakkerne ofte bliver for ensformige, tager for lang tid at lave, og at de ender i skraldespanden. Faktisk ser hele 42 procent madspildet som en stor udfordring.
En tilsvarende undersøgelse fra Megafon bekræfter problemet: 68 procent af forældrene oplever, at børnene spiser lidt eller intet af deres madpakke.
- Når børn selv får lov at være med i køkkenet, sker der noget magisk – de bliver stolte, nysgerrige og langt mere motiverede for at spise det, de har lavet, siger Morten Juul Caliskan Andersen, adm. direktør i Kokkelandsholdet i en pressemeddelelse.
- For os i Kokkelandsholdet handler madpakker ikke kun om mad, men om at give børn gode madvaner, lyst til at smage nyt og tid sammen med familien, tilføjer han.
Ifølge Kokkelandsholdet er det de små skridt i køkkenet, der kan gøre en stor forskel for både trivsel, sundhed og klima.
Madpakken som anledning til nærvær
Budskabet om fælles madpakker kan i disse uger ses i blandt andet Kvickly og SuperBrugsens landsdækkende avis samt i en video fra Youtuber Camilla Framnes, der er mor i en stor sammenbragt familie.
Ifølge partnerskabet er det en oplagt anledning til at få en god snak med børnene, styrke trivslen og mindske følelsen af ensomhed – et arbejde, der sker i samarbejde med Folkebevægelsen mod Ensomhed.
Idéudvikler Lars Møller, der har samlet partnerne bag Frokostbordet, understreger formålet:
- I disse første uger af børnenes skolestart opfordrer vi forældre til at lave madpakken med børnene i køkkenet med inspiration fra de mange madpakkeopskrifter på Frokostbordet.dk. Derved udskiftes den ensformighed mange forældre oplever med kreativitet og fælles trivsel. Ved at involvere børnene øges sandsynligheden for, at madpakken spises – til glæde for børnene og klimaet, siger Lars Møller.
Foruden Coop og Kokkelandsholdet tæller Frokostbordet også aktører som Änglamark, Hanegal, Sæby Fiskeindustri, Rose Poultry, Ørbæk Bryggeri, Polar Salmon og Spier Wine. Initiativet er udviklet i samarbejde med Helicopter Communication og reklamebureauet Havas.