Madkundskab rykker ud af skolekøkkenet: Arla og Madklubben sender 100 klasser i restaurantlære
Arla og Madklubben gør deres madkundskabsprojekt permanent og åbner restaurantkøkkenerne for elever i hele landet. Efter et vellykket pilotforløb skal 100 skoleklasser om året lære råvareforståelse, køkkenteknik og madmod side om side med professionelle kokke.

Arla og Madklubben udvider samarbejdet: 100 skoleklasser om året skal lære madkundskab i rigtige restaurantkøkkener. Fotos: Arla Foods
Gryderne er i kog, og grøntsagerne fyger, når elever fra 6. og 7. klasse rykker ind i Madklubbens restaurantkøkkener. Efter et vellykket pilotprojekt før sommerferien udvider Arla og Madklubben nu samarbejdet om at give skolebørn madkundskabsundervisning i autentiske omgivelser. Her er ambitionen at nå 100 klasser om året.
Det begyndte i foråret, da Arla og Madklubben lancerede »Arla Food Movers x Madklubben«, et koncept der inviterer skoleklasser ind bag restaurantens svingdøre for at lære madlavningens håndværk af professionelle kokke.
Otte klasser nåede forbi restauranterne i Aarhus, Esbjerg, Lyngby og København – og responsen fra både lærere og elever var entydigt positiv.
- Vi har fået virkelig god feedback fra lærerne, og eleverne syntes, at det var en fed oplevelse. Derfor er vi nu klar til at udbygge samarbejdet, så endnu flere børn og unge kan få gode madoplevelser, der giver dem mod og lyst til at udvikle deres madfærdigheder efterfølgende, siger Ann-Camilla Kjæmpe, innovations- og marketingdirektør hos Arla Danmark i en pressemeddelelse.
Tre timer i et travlt køkken
Et besøg varer tre timer, hvor eleverne under kokkenes vejledning snitter, steger og smager sig frem til dagens retter – som de til sidst spiser sammen ved langbordet.
Selvom der kun er åbnet for 15 ekstra arrangementer i år, er de stort set alle allerede fuldt booket. Målet er at nå op på 100 klasser om året, og Madklubben har stort fokus på at udvide til flere af kædens restauranter.
- Vores kokke brænder virkelig for det og nyder elevernes energi og nysgerrighed på madens tilblivelse. Derfor vil vi også gerne udbrede konceptet til endnu flere af vores restauranter og dermed give endnu flere børn og unge bedre madfærdigheder, påpeger Morten Løwenstein, Head of Marketing & Digital hos Madklubben.

Samarbejdet mellem Arla og Madklubben har været et hit blandt elever fra 6. og 7. klasse rundt om i landet, og snart kan endnu flere skolebørn prøve kræfter i restaurantkøkkener.
Mad som dannelse
Initiativet er en del af Arlas bredere satsning Mad giver læring til livet, der skal hjælpe danskerne til at træffe bedre madvalg – både for klima, sundhed og trivsel.
Her ser både Arla og Madklubben børnene som et oplagt sted at starte.
- Som Danmarks største fødevarevirksomhed har vi et stort ansvar for at være med til at rykke danskernes madfærdigheder i en bedre retning, og med samarbejdet med Madklubben sætter vi handling bag ordene, lyder det fra Ann-Camilla Kjæmpe.
Madklubben står på samme hold:
- Vi deler Arlas ambition om at løfte danskernes madfærdigheder – og vi ser det som en del af vores ansvar som en stor restaurantgruppe. Vi vil gerne give de næste generationer glæden ved at lave mad fra bunden, og herunder også respekt om råvarerne. Og sammen kan vi rent faktisk gøre en reel forskel for rigtig mange, siger Morten Løwenstein.
Med ambitionen om mindst 100 skoleklasser om året lægger samarbejdet op til et markant løft i unges maddannelse – og måske endda spirende interesse for gastronomi i professionel skala.










































