Landmand blev kendt radiostemme

En tilfældighed gjorde, at Peter Nielsen fra Vesthimmerland blev radiokanalen P4’s »gennemsnitsdansker«.

At mælkeproducenten Peter Nielsen, med de 300 røde køer i Vesthimmerland, blev en kendt stemme på P4, var en ren tilfældighed.

Kasper Harboe og Julie Bertelsen fra radiokanalen P4 arbejdede med tilfældigheder, og skæbnen ville, at de manglede en gennemsnitsdansker, som de kunne ringe til for at høre, hvordan gennemsnittet af den danske befolkning ville gøre eller mente om et givent spørgsmål.

- Hvis man skal finde ud af, hvor mange penge en gennemsnitsdansker bruger på julegaver, får man et analyseinstitut til at ringe ud til måske 100.000 danskere og stille dem det samme spørgsmål. Bagefter finder man gennemsnittet af deres svar og så får man overskriften »Gennemsnitsdanskeren bruger flere penge på julegaver«, fortæller Kasper Harboe.

Det mente de to værter kunne gøres smartere. Så ved lidt research fandt de ud af, at en gennemsnitlig dansker hedder Peter Nielsen, er mellem 40 og 45 år og har to børn.

Herefter gik de i gang med at lede efter en mand, som passede på alle kriterierne.

Gennemsnitsdanskeren på festival

Eftersøgningen stoppede næsten, inden den var kommet i gang, for en dame ringede ind til radioen og fortalte at hendes nabo hed Peter Nielsen, var 43 år gammel og havde to børn.

- Så kunne vi ringe til Peter og for eksempel spørge; hvor køber du dine julegaver? Peter svarede »på nettet« og så havde vi en overskrift der lød; Gennemsnitsdanskeren køber sine julegaver på nettet, fortalte Kasper Harboe.

I første omgang blev Peter Nielsen, som nu var kendt som »gennemsnitsdanskeren«, ringet op og spurgt om forskellige ting, samtidig fortalte han altid hvad han lavede, om end det var at malke, gå på staldgangen eller køre i marken.

- Så ringede de og spurgte om gennemsnitsdanskeren havde været på festival, men sådan noget havde jeg aldrig prøvet, men det kom jeg, endda med ølbong og det hele – det var godt nok, sagde Peter Nielsen, som sammen med Kasper Harboe og Julie Bertelsen blev inviteret med på festival i Skanderborg.

Gennemsnitsdanskeren laver et mandemagasin

I januar og februar var Peter Nielsen fast i radioen fem fredage i træk i programmet Kasper og gennemsnitsdanskeren - et mandemagasin.

Programmerne handlede blandt andet om gennemsnitsdanskerens gadgets – gadgets, som måske var lidt anderledes end dem, som bliver præsenteret i diverse tv-programmer.

- Det var blandt andet en barbermaskine og en kuglepen, sagde Peter Nielsen til et grinende publikum til Kvægkongres i Herning.

- Jeg har lavet radio i mange år, men det har aldrig handlet om kuglepenne, fortalte Kasper.

Gennemsnitsdanskeren blander drinks

De fem programmer sluttede altid med at Peter Nielsen skulle blande en drink.

- Jeg har lavet en brandbil, en abekat og en flyversjus og så kan jeg ikke lige huske de andre, sagde Peter Nielsen.

En fremtid som fast mand i radioen bliver det alligevel ikke til for den himmerlandske mælkeproducent. Det lader han Kasper Harboe om, for der er alt for mange knapper i radiostudiet.

- Nej gi´ mig en PG25 og en 400-hestes John Deere, så skal jeg vise ham, sagde Peter Nielsen.

Gennemsnitsdanskeren på andenpladsen

De fem programmer »Kasper og gennemsnitsdanskeren« nåede en andenplads i listen af programmer med flest lyttere på P4.

- Det er det største, man kan opnå efter at »Mads og monopolet« er flyttet fra P3 til P4. De har omkring to millioner lyttere. Vi havde 804.000, fortalte Kasper Harboe.

Gennemsnitsdanskeren brander dansk landbrug

Salen i Herning var enige om, at det Peter Nielsen har gjort i radioen, ikke kun har været sjov og ballade.

- Jeg har venner og familie, som ikke har noget med landbrug at gøre, de ringer og siger, at nu har de hørt Gennemsnitsdanskeren og er meget positive over så pænt han taler om dansk landbrug, sagde en af tilhørerne.

For hende var, hvad der startede som et sjovt radiopåfund blevet til en branding af dansk landbrug.

Læs også