Opsigelse af medarbejdere: Sådan undgår du ubehageligheder
Inden du som landmand opsiger en medarbejder, er det vigtigt, at du har fulgt de rigtige procedurer. Ellers risikerer du at stå med en efterregning, fortæller arbejdsgiverrådgiver fra Velas.

Hvis man som landmand overvejer at opsige en medarbejder på bedriften, er det vigtigt, at man er opmærksom på at få fulgt de rigtige procedurer. Foto: Colourbox
Arbejdsgiverrådgiverne i Velas oplever ofte, at landmænd henvender sig for sent, når de har planer om at opsige en medarbejder på bedriften.
Det oplyser Velas i en pressemeddelelse, hvor rådgiverne gør opmærksom på, at det kan medføre problemer.
Inden du kan opsige en medarbejder, er der ifølge rådgiverne typisk en række formelle krav, du skal leve op til.
- Især hvis du har ansatte på overenskomst, er det vigtigt, at du er opmærksom på kravene for, hvordan det skal foregå, siger Anna Kjær, arbejdsgiverrådgiver i Velas.
Når en medarbejder er ansat på overenskomst, er vedkommende nemlig beskyttet mod det, der kaldes usaglig opsigelse.
Kort fortalt betyder det, at der skal være en saglig grund til, at de skal opsiges. En saglig grund kan være forhold omkring enten virksomheden eller medarbejderen.
- Hvis der er nedgang i driften, og der ikke er arbejde nok, giver det sig selv, at det er en saglig grund. Men hvis en medarbejder gentagne gange kommer for sent, kan du ikke bare opsige medarbejderen fra den ene dag til den næste, uden at vedkommende først har fået advarsler, fortæller Anna Kjær.
Særlige regler
Hvis du har en medarbejder med et handicap ansat på bedriften, gælder der ydermere særlige regler.
- Så har du som virksomhed en tilpasningsforpligtelse inden en eventuel opsigelse. Det betyder, at du skal undersøge, om der kan ske en tilpasning af jobbet for at understøtte medarbejderen. Hvis medarbejderen får et handicap, efter du har ansat vedkommende, kan det også være relevant at omplacere medarbejderen i en anden rolle, siger Anna Kjær.
I landbruget arbejder mange medarbejdere imidlertid uden at være på overenskomst, og her er reglerne anderledes.
- Der gælder i udgangspunktet ikke så mange restriktioner i forhold til at opsige en medarbejder, men de kan dog være beskyttet mod usaglig opsigelse, hvis de for eksempel er gravide eller i fertilitetsbehandling, eller hvis der er tale om en elev eller praktikant, siger Anna Kjær.
Tag en snak først
Inden du beslutter dig for at opsige en medarbejder, råder Anna Kjær til, at du både tager en snak med medarbejderen og eventuelt en uvildig part om, hvad dine overvejelser er.
Når landmænd ringer ind til Velas og fortæller, at de gerne vil opsige en medarbejder, plejer rådgiverne i Velas at spørge, om landmanden har sørget for at tale med medarbejderen først.
- Vi spørger ind til, om de har fået fortalt medarbejderen, at de finder deres adfærd problematisk, eller hvad det nu måtte være. Det har landmændene ofte ikke, og det er altså første skridt, inden man opsiger en medarbejder. Det koster en hel masse penge at udskifte en medarbejder, så hvis man på nogen måde kan finde ud af en løsning, er det langt det bedste, siger Anna Kjær.
Hvis du går i overvejelser om, hvorvidt en medarbejder ansat på din bedrift er den rigtige af en eller anden årsag, vil rådgiveren gerne slå et slag for, at du får vendt situationen med medarbejderen.
- Hvis en medarbejder ikke præsterer i arbejdet, kan der laves en aftale om, at lederen og medarbejderen laver tæt opfølgning på, hvorvidt medarbejderen stadig er på rette vej, og hvad der kan fokuseres på fremover, siger Anna Kjær.
Ved meget grove tilfælde, hvor det ikke nytter noget at tage en snak om, hvad der er gået galt, er det en anden sag.
- Der kan være noget, der gør, at du vil opsige din medarbejder uanset hvad, og at du er i din gode ret til det. Men det er en branche, hvor det er svært at finde arbejdskraft, så hvis du har en medarbejder, hvor du kan se potentiale, men hvor noget giver udfordringer, så få taget en snak med dem og forsøg at rette op på problemet sammen, så de kan udvikles og fastholdes på bedriften, opfordrer Anna Kjær.
Dokumentér dine tiltag
Uanset om du har medarbejdere ansat på overenskomst eller ej, anbefaler Anna Kjær og hendes kolleger i arbejdsgiverrådgivningen i Velas, at du gør en dyd ud af at dokumentere de tiltag, du iværksætter, og de formelle samtaler, du har med dine medarbejdere forud for en eventuel opsigelse.
- Når du har en snak med en medarbejder eller giver vedkommende en advarsel for ikke at møde til tiden, så er det vigtigt, at du dokumenterer det tiltag. Sørg for at sende en mail eller få en underskrift på et stykke papir efter jeres snak, så du har dokumentation for, hvad I er blevet enige om, fortæller Anna Kjær.
I rådgivningen er de jævnligt i kontakt med fagforeninger, efter en landmand har opsagt en medarbejder, fordi landmanden ikke har fulgt proceduren for opsigelse korrekt.
- Men ofte handler det også om, at landmanden ikke kan dokumentere, at proceduren er blevet fulgt, og at man faktisk har taget de korrekte skridt, inden man opsagde medarbejderen, siger Anna Kjær.
Hvis du ikke følger reglerne for opsigelse, risikerer du at få et krav om efterbetaling, og det kan i visse tilfælde løbe op i flere måneders løn – endda helt op til et år.
- Så det kan bestemt svare sig at få ekstern hjælp til at gøre det korrekt, siger Anna Kjær.