Forbrugerne fravælger i stigende grad økologisk kød sammenlignet med for et år siden, oplyser Danmarks to største dagligvarekoncerner, Salling Group og Coop til Landbrugsavisen.
Hos Coop mener CSR-chef Thomas Roland, at nedgangen i salget især skyldes, at flere forbrugere er begyndt at handle mere hos discountkæderne og generelt skærer ned for kødforbruget, og han forventer, at der kan gå et par år, før salget er tilbage på det tidligere niveau.
Thomas Roland pointerer samtidig over for Økologisk.nu, at der ikke er tale om, at de økologiske forbrugere vender ryggen til økologien. Tværtimod viser salgstallene hos Coop, at de fleste kunder bliver ved med at købe økologiske varer.
- Det er en misforståelse, at de økologiske kunder dropper økologien. I øjeblikket sker der det, at de trader ned til billigere økologiske varer, og det går ud over nogle af de dyreste varer som kød og ost, men samlet ligger det økologiske salg på samme niveau som tidligere, siger han.