Da staten for godt fem år siden lancerede det statslige dyrevelfærdsmærke i tre trin, mente flere, at mærket honorerede alt for lave standarder, og en af kritikerne var Coop, som derfor skabte sit eget velfærdsmærke i fire trin.

Men nu dropper koncernen sit eget mærke, skriver Økonu.

Forklaringen er ifølge Coop, at det er lettere for forbrugeren at møde det samme mærke i alle butikker, og at det er nemmere at finde leverandører, som producerer efter den samme ordning.

Thomas Roland, CSR-chef i Coop, skriver i en klumme i Altinget, at statens mærke endte med at underbyde Coops: Kravene til niveau 2 i statens mærke var lavere end kravene til Coops niveau 1, og mens statens mærke blot består af tre niveauer, havde Coops et fjerde niveau, som kun gik til de producenter, der gjorde noget ekstraordinært for dyrevelfærden, ud over hvad reglerne dikterer. Statens mærke placerer også både frilandsprodukter og økologiske produkter på samme velfærdsniveau, mens friland blot fik to hjerter af Coop og økologi tre hjerter, skriver Økonu.

Stadig kritisk

Coop er stadig kritisk over for statens mærke, og kæden vil kke sælge grisekød med kun ét hjerte i velfærdsmærket. 

»Jeg kan kun håbe, at en kommende – måske bredere – regering ikke forfalder til mærkningsordninger, når fremtidens fødevarepolitik skal udformes, men at den rent faktisk tager fat på de grundlæggende problemer med bæredygtigheden i vores fødevaresystem. Både i forhold til dyrevelfærd, klima, biodiversitet og sundhed«, skriver Thomas Roland i klummen.

Coop overgår til statens ordning 1. januar 2023. 

Thomas Roland, CSR-chef i Coop, skriver i en klumme i Altinget, at statens mærke endte med at underbyde Coops. Arkivfoto

Thomas Roland, CSR-chef i Coop, skriver i en klumme i Altinget, at statens mærke endte med at underbyde Coops. Arkivfoto

Finans