Ny tilbagegang for salget af økologi i Sverige

Detailsalget af økologiske fødevarer på Danmarks næststørste eksportmarked faldt sidste år med to procent, viser en ny markedsrapport fra Ekoweb.

En ny markedsrapport fra Ekoweb viser, at salget af økologiske fødevarer i svensk dagligvarehandel sidste år faldt med 366 millioner kroner. Det svarer til et fald på to procent, og det betød, at økologiandelen på det svenske marked faldt for andet år i træk, skriver Fagmediet Økologisk.

Det fremgår, at det svenske dagligvaresalg af økologiske fødevarer i 2020 udgjorde 20,3 milliarder kroner. Det svarer til et fald på to procent i forhold til året før.

Det er første gang i de 12 år, Ekoweb har holdt øje med markedet, at de kan notere et decideret fald i det samlede økologisalg i Sverige, som er Danmarks næstvigtigste eksportmarked for økologi.

Fra 9,0 til 8,7

Tilbagegangen sker i et år, hvor fødevaresalget i svensk dagligvarehandel voksede med lidt over seks procent, men ifølge Ekoweb fik økologien ikke del i den vækst. Det medførte, at økologiandelen faldt fra 9,0 procent i 2019 til 8,7 procent i 2020.

Udviklingen hos Coop Sverige illustrerer meget godt udviklingen, idet økologiandelen i koncernen ifølge Ekoweb er skrumpet fra 9,7 procent i 2018 til 8,6 procent i 2020, mens den danske søsterkoncern Coop Danmark ifølge CSR-chef Thomas Roland i dag har en økologiprocent, som er tæt på 15 procent.

En af årsagerne til tilbagegangen på det svenske marked er muligvis, at de store svenske dagligvarekæder markant har reduceret markedsføringen af økologiske varer.

Fremgang på nettet

Mens de fysiske butikker oplevede et faldende salg af økologi i 2020, gik det den modsatte vej for netsalget.

Generelt er øko-andelen to-tre gange højere på nettet end i butikkerne, og økoandelen blev fastholdt, selv om store nye kundegrupper begyndte at handle på nettet i 2020, lyder det fra Ekoweb.

aldo

Læs også