Som de i foregående uger er det kampagnerne, der holder bunden i detailhandelsmarkedet, mens foodservice trods julefrokosternes komme knokler for at holde skruen i vandet.

Det skriver Danish Crown i virksomhedens ugentlige kvægmarkedsberetning fredag.

- Vi står midt i det, man kan kalde en »normaltilstand« for både foodservice og detail. Som i foregående år daler forbruget i takt med, at vi nærmer os julemåneden, hvor især gris og and dominerer. Når vi så deroveni lægger inflation og et strammere husholdningsbudget i de danske hjem, har vi en del af forklaringen på, hvorfor oksekødet er kommet en smule under pres for tiden, siger Henning Sønnichsen, salgsdirektør i Danish Crown Beef.

- Med al det in mente lykkes vi dog med forskellige kampagner i detailhandlen, som giver et fint fundament. Prisen er generelt en smule under pres i de her dage på grund af relativt høje slagtetal – men vi formår alligevel at afsætte størstedelen af produkterne, mens frostlageret holdes på et acceptabelt niveau, tilføjer han.

Sydeuropæisk interesse

Hvad angår de sydeuropæiske eksportmarkeder i Spanien og Italien, fastholder Danish Crown Beef et højt niveau til fornuftige priser på blandt andet rygge. Men konkurrencen er skarp, og træerne vokser ikke ind i himlen.

- Vi oplever generelt en god interesse for vores produkter, selvom prisen skal være rigtig. Vi er mange leverandører om buddet, men kombinationen af høj kvalitet, gode relationer og skarp prissætning betyder, at vi fortsat har rigtig gode afsætningskanaler i de markeder. Overordnet set er indtrykket fra eksportmarkederne, at interessen for oksekødet er der – men prisen er vigtigere end nogensinde, siger Henning Sønnichsen.

Noteringen fastholdes i den kommende uge på alle kategorier.

Finans