Noteringen for slagtesvin, søer og orner er uændret i næste uge, mens markedsnoteringen for økogrise er steget med 1 krone. Dermed er noteringen i Danish Crown 11,10 kroner pr. kg for slagtesvin og 6,30 kroner for søer. 

Det europæiske marked for grisekød har stabiliseret sig, men aktivitetsniveauet er fortsat relativt lavt for årstiden, konstaterer Danish Crown i en markedsberetning.

- På den ene side er det positivt, at markedet nu igen fungerer. Panikken har fortaget sig, og vi begynder at nærme os det, jeg vil kalde et normalt marked. Omvendt så er vi lige nu på det tidspunkt af året, hvor vi normalt skal løbe rigtigt stærkt for at følge med. Der er vi desværre ikke endnu, fortæller Lars Albertsen, der er global salgsdirektør for Danish Crown Pork.

Til landene udenfor Europa er der god afsætning i Japan, mens de kinesiske indkøbere fortsat er afventende.

Flot baconsalg 

Til gengæld når Danish Crowns baconsalg nye højder, skriver Danish Crown i et nyhedsbrev.

Europa-afdelingen i Danish Crown Foods har de seneste 4-6 uger indgået nye aftaler og forbedret eksisterende aftaler på bacon i Tyskland, så Danish Crown nu sidder på omkring halvdelen af alt baconsalg på det tyske marked. Det skal ses i lyset af, at Danish Crowns markedsandel på bacon i Tyskland i 2013 var på bare 38 procent.

- Vi er lige nu i gang med at onboarde en række større baconordre til vores nøglekunder i Tyskland, og det vil samlet bringe vores markedsandel på bacon op på cirka 50 procent på det tyske detailmarked. Den positive fremgang på detail-markedet bliver til dels også matchet på foodservice. Foodservice har været mere udfordret af Corona-virus, men vi ser nu også fremgang på det område, siger René M. Olsen, der er Senior Vice President i Europe-afdelingen i Danish Crown Foods.

Tysklands største 

Markedsandelen på cirka 50 procent i Tyskland er både for Tulip-bacon og private label til sammen.

Bacon er en af de helt store varer i Danish Crown Foods, og Tyskland er en af Danish Crown Foods vigtige markeder i vækststrategien på bacon – en strategi, der går på tværs af flere markeder.

Derfor er den nuværende succes i Tyskland heller ikke en tilfældelighed, men resultatet af et langvarigt fokus på hele bacon-kategorien, lyder det fra Danish Crown.

- Det er et ufravigeligt mål for os at være den bedste baconleverandør i markedet. Det gælder både på Tulip-mærket, men også når vi leverer private label. Hvor grænsen for hvor mange markedsandele, vi kan tage, går, må tiden vise, siger René M. Olsen.

 

 

Finans