Danmark kan bryste sig af at være verdensmester i økologi. Bare ikke når det gælder grisekød og fjerkræ. Mens markedsandelene for økologiske gulerødder, havregryn, mælk og æg alle er over 30 procent, ligger andelene for øko-grisekød og -fjerkræ på kun 3 procent.

Derfor lancerer Økologisk Landsforening nu en kampagne, »En himmel til forskel«, der skal være med til at sikre, at langt flere grise og kyllinger kommer ud under åben himmel.

- Den økologiske produktion rummer mange fordele på én gang, men det kan være svært at gennemskue, hvad »økologi« dækker over i forhold til dyrevelfærd. Derimod er »frilandsgris« og »fritgående kyllinger« mere selvforklarende. Derfor har vi en opgave i at øge danskernes bevidsthed om, at Ø-mærket garanterer meget højt dyrevelfærd, siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

Både Økologisk Landsforening og Friland, som er Europas største økologiske kødselskab, oplever en stor interesse for at producere økologisk fra svineproducenter i hele landet.

Finans