Fendt præsenterer deres første »rigtige« el-drevne traktor

Foran én af Norges ældste stavkirker præsenterede Fendt tirsdag den 17. september virksomhedens nyeste el-drevne traktor i form af en e107 Vario med 70 hestekræfter.

I Oslo blev Fendt e100 Vario i tirsdags vist med en Fendt Cargo 3X65 frontlæsser som ekstraudstyr. Den el-drevne og næsten lydløse Fendt e107 Vario er tiltænkt opgaver for eksempel som vist her i tirsdags på den norske kongsgård med en fejemaskine. Foto: Jørgen P. Jensen

Præsentationen af Fendts første »rigtige« elektriske traktor var forlagt til Oslo i det næsten 100 procent grønne el-Norge.

Her havde tyske Fendt samlet en kreds af udvalgte journalister fra flere EU-lande – herunder Effektivt Landbrug – til en event, hvor sløret bogstavelig talt blev trukket af den første fuldt el-drevne Fendt e107 Vario.

Tidligere har Fendt præsenteret en udviklingsmodel af en fuldt el-dreven, orange traktor med max 70 hk på Agritechnica tilbage i 2017.

Men nu er samme el-motor flyttet over i Fendts velkendte, grønne 100 Vario-serie med alle de tilkoblinger og muligheder for standardudstyr, som det åbner.

Lynopladning på 45 minutter

Foreløbig er e100 Vario øverste grænse for størrelsen på el-drevne traktorer fra Fendt, som dog forudser 130 hk som snart opnåelig. Det er batteristørrelsen, der primært sætter grænsen.

Det medfører en vis begrænset målgruppe for e-traktoren til næppe at omfatte store planteavlsbrug, men primært at være til kommuner, specialafgrøder, hestehold og større havebrug.

Samtidig skal man være indstillet på, at med en batterikapacitet på 100 kWh opnår traktoren en driftstid på omkring fire til syv timer, når den bruges i et belastningsområde svarende til for eksempel mekanisk ukrudts-bekæmpelse eller plantearbejde.

Derefter venter en opladning på cirka fem timer eller en delvis lynopladning på 45 minutter svarende til en god frokostpause.

Energikrævende arbejde som for eksempel kørsel med en trailer vil reducere batteritiden yderligere.

God med frontlæsser

I Oslo blev Fendt e100 Vario vist med en Fendt Cargo 3X65 frontlæsser som ekstraudstyr.

Indretningen af Fendts komfortkabine er optimeret til netop brug med en frontlæsser med et stort ovenlysvindue. Det letter arbejde med frontlæsseren i højden ved for eksempel læsning af baller.

3L-joysticket kan blandt andet bruges til at betjene frontlæsseren med integreret retningsskiftfunktion, og det er ikke nødvendigt at ændre grebet.

Ved præsentationen påpegede Fendt især klimahensyn som argument for at vælge en el-udgave af 100 Vario-traktoren.

- Når Fendt e100 Vario oplades med grøn elektricitet, er den stort set CO2-neutral. Det har to positive konsekvenser: Gårdens CO2-udledning og traktorens driftsomkostninger reduceres betydeligt.

- Lavere vedligeholdelsesomkostninger som følge af afskaffelsen af teknologier til efterbehandling af udstødningsgas, motorfiltre og motorolie reducerer maskinens driftsomkostninger yderligere, påpegede arrangørerne.

I Danmark fra 2025

DC-hurtigopladning med op til 80 kW opladningseffekt er mulig via et CCS-stik. Batteriet kan som nævnt oplades fra 20 til 80 procent kapacitet på ca. 45 minutter.

Opladning kan også delvis klares gennem regenerering. Det kan øges yderligere med en separat pedal til øget genvinding. Derudover er der tre driftstilstande - Eco, Dynamic og Dynamic+ - til rådighed for at justere energiforbruget i forhold til arbejdsopgaven.

Fendt og Trelleborg har i fællesskab udviklet TM1 Eco Power-dækket specielt til denne serie. Under udviklingen var der fokus på samspillet mellem ydeevne og energieffektivitet, og 65 procent af komponenterne kommer fra vedvarende eller genanvendte kilder. Dækkene har en særlig lav rullemodstand for at være energibesparende og dermed forlænge batteriets levetid.

Fendt e107 Vario kan bestilles fra efteråret 2024 og vil blive produceret på traktorfabrikken i Marktoberdorf fra andet kvartal 2025 til det danske marked.

Læs også