Via Combi-Hitchen trækker Fendt-finsnitteren selv en stor frakørselsvogn igennem marken og sætter den fyldte vogn af på forageren for at tilkoble en ny tom frakørselsvogn hurtigt og nemt.

I mellemtiden kører en traktor den fyldte frakørselsvogn til tømning og retur til marken. På den måde undgår godset at have en traktor med frakørselsvogn kørende ved siden af finsnitteren og undgår at belaste græsmarkerne mellem de faste kørespor.

Fendt Katana-snitteren skal arbejde sammen med to Krampe-vogne, der i sagens natur også er monteret med Siwi Combi-Hitch-systemet. De to vogne er henholdsvis en Krampe Big Body 790 og en Krampe Big Body 750.

Siwi Combi-Hitchen er en dansk opfindelse, og er i princippet en hydraulisk kuglehitch med en avanceret tilkoblingsplade, der rummer alle tilslutninger som hydraulik, elstik og Isobus.

Koblingspladen matcher en tilsvarende plade monteret på vognens træk og selve sammenkoblingen mellem pladerne sker via et hydraulisk stempel. Det hele styres fra en kontrolboks i finsnitterens kabine, der i dette tilfælde er ekstraordinært forsynet med trykluftskoblinger, så luftbremserne på Krampe-vognene, der anvendes efter finsnitteren, er aktiveret.

Komfort, hastighed og sikkerhed

Det danske firma Siwi-Maskiner, der står bag opfindelsen, fremhæver selv komfort, hastighed og sikkerhed som de væsentligste fordele ved deres Siwi Combi-Hitch. Ved sammenkoblingen skal chaufføren for eksempel ikke ud og ind af førerhuset. Der bakkes hen til vognen, modulet løftes op og trykker hydraulikslanger, elstik, Isobus og luftkoblinger sammen via et fjernudtag.

Det er lynhurtigt og risikoen for arbejdsskader minimeres, både fordi man ikke skal ud og ind af traktoren eller risikerer at blive klemt mellem maskinerne. Endeligt er Siwi Combi-Hitchen bygget op omkring et kugletræk for at sikre bedst mulig stabilitet på vejen og i marken.

Systemet låses samtidigt med sammenkoblingen af de forskellige stik for at sikre en sikker og komfortabel køretur.

Maskiner