Højere effektivitet og mere komfort
Fra 2023 får Scorpion-teleskoplæsserne fra Claas et omfattende facelift. Ud over forbedringer i førerkomforten har de mindre modeller fået nye motorer med mere motorkraft.

Claas har opdateret Scorpion-teleskoplæsserne med en række nye smarte features. Claas har haft teleskoplæssere i sit produktsortiment siden 1994, og fra 2019 blev teleskoplæsserne udviklet og bygget i samarbejde med Liebherr. Seks modeller med 143 og 156 hk motorer dækker i øjeblikket et område fra 7,5 til 11,7 tons vægt og 7,0 til næsten 9,0 meter i stablingshøjde samt 3.200 til 6.000 kg løftekapacitet.
Claas har haft teleskoplæssere i sit produktsortiment siden 1994, og fra 2019 blev teleskoplæsserne udviklet og bygget i samarbejde med Liebherr. Seks modeller med 143 og 156 hk motorer dækker i øjeblikket et område fra 7,5 til 11,7 tons vægt og 7,0 til næsten 9,0 meter i stablingshøjde samt 3.200 til 6.000 kg løftekapacitet.
Hele Scorpion-modelserien er udstyret med effektive, kraftfulde firecylindrede motorer fra Deutz. I modelåret 2023 er der 3,6 liters Stage V-motorer i modellerne Scorpion 732, 736, 741 og 746 og de nye læssere er blevet optimeret med mere effektivitet og ydeevne i samarbejde med Liebherr.
Det betyder, at Scorpion-modellerne 732, 736, 741 og 746 hver har 50 Nm mere drejningsmoment og en stigning i effekten på 6 hk. De kompakte motorer forbliver som sædvanligt økonomiske i drift og vedligeholdelse og er kendetegnet ved lave vedligeholdelseskrav, ifølge Claas.
Flere features og mere komfort
Scorpion-teleskoplæssere har en følsom arbejdshydraulik på teleskoparmen og fastgørelsen, hvilket opnås ved standarddæmpning af slutpositionen. For endnu hurtigere og bekvemmelig belastningscyklusser er de større Scorpion 960 til 746-modellerne udstyret med automatisk tilbagetrækning af bomarmen ved sænkning.
Sammen med den automatiske skovlretur (der er ekstraudstyr) er læssecyklusser en leg for føreren. Fra nu af har alle Scorpion-modellerne også regenerativ arbejdshydraulik. Den belastningsfrie sænkning er afkoblet fra motorhastigheden, og hastighedsjusteringen er afhængig af joystickets afbøjning, der samtidigt reducerer støjniveauet og brændstofforbruget.
Teleskoplæsserne er også blevet videreudviklet, så føreren får en bedre arbejdsplads. Et nyt klimaanlæg med øget luftmængde øger kørekomforten, især på varme arbejdsdage. En ny vinkel- og højdejusterbar ratstamme med automatisk nulstilling af indikatoren optimerer ergonomien og sikrer større sikkerhed ved kørsel på vejen.
Derudover er styretilstand optimeret, så de fire styreindstillinger kan indstilles endnu mere pålideligt og præcist.