Når der er stor efterspørgsel på nye maskiner, som få kan levere, smitter det af på handlen med brugte maskiner.

- Det afspejlede sig kraftigt i starten af året, hvor vi solgte så stærkt, at vi simpelthen ikke kunne holde maskiner på hylderne. Og det går fortsat hurtigt med at få gode, brugte maskiner ind og ud igen. Vi har været heldige både i ind- og udland med at købe en del løse maskiner uden indbytning. Det har sat gang i slutsedlerne, fortæller brugtcenterchef Hasse Juel hos Scantruck A/S.

- Hvis vi ikke køber, kan vi ikke holde flowet i brugtcentret. Og vi opnår en domino-effekt. Når vi sælger en tre-fire år gammel maskine, kommer der måske en syv-otte år gammel ind. Det er langt fra alle de ældre maskiner, der kommer i arbejde igen i Danmark. Vi lukrerer på et kæmpe netværk og eksporterer mange både ældre og nyere brugt maskiner, siger Scantrucks markedschef, Dennis Faurby.

1.000 maskiner om året

- På årsbasis ryger der i omegnen af 1.000 maskiner gennem brugtcentret. Vi eksporterer over 300 af dem. Vi har købt brugte maskiner af firmaer, der har afsluttet store projekter, eller måske er lukket. Ved færdige projekter har vi typisk købt hele pakken. Når entreprenører er stoppet, har vi købt hele maskinparken. Det kan vi gøre, fordi Scantruck jo netop er kendt for en bred palette af entreprenørmaskiner, lifte, knusere og sorterere, siger Hasse Juel.

- Når vi køber stort ind, går der naturligvis ofte fremmede mærker med i en pakke. Men generelt er 80 til 90 procent af maskinerne af vores egne mærker, forklarer brugtcenterchefen.

Det er verdens fortrædeligheder, der har været med til at geare op for travlheden i Scantrucks brugtcenter.

- Når det kniber med, at fabrikkerne kan levere de nye maskiner, søger kunderne over til os i brugtcentret. Og det er lidt af hvert, der har ramt både maskinbranchen og naturligvis også den øvrige verden. Der var et skib, der røg på tværs i Suezkanalen og gjorde den ufarbar i en længere periode. Så fik vi krigen i Ukraine, og et nyt skib gav problemer i Panamakanalen. Oveni havde vi så corona, og det har alt sammen givet problemer for hele fødekæden, siger markedschef Dennis Faurby.

Scantrucks brugtafdeling har 5.600 kvadratmeter under tag, hvortil kommer store udendørs arealer. Der er otte medarbejdere i afdelingen, som tillige får teknisk hjælp af Scantrucks værksted og serviceafdelingen.

Maskiner