Der er ikke tid til at holde stille i høsten
”Service er omdrejningspunktet i vores forretning – det er vores fundament.” Sådan fortæller ejer af Maskinland A/S, Brian Larsen, hvis værksted lige nu er i fuld gang med vintereftersyn af mange Claas maskiner.

- Det er vigtigt for os at vores kunder kan køre i sæsonen, og derudover skal vi også holde vores dygtige montører i gang her om vinteren. Derfor kører Maskinland med tilpassede programmer og gode tilbud på vintereftersyn af både snittere, mejetærskere, græsmaskiner og traktorer i vinterhalvåret, fortæller Brian Larsen.
På værkstedet står en Lexion 670 fra 2012, som er ved at blive klargjort til næste sæson. Hans Peder Nielsen er montør og sammen med en lærling sørger de for, at 670’eren samt de mange andre Claas-mejetærskere bliver serviceret for maskinforretningens mejetærskerkunder.
- Inden vi kører maskinen ind, blæser vi den ren, og derefter kobler vi de store trækhjul af foran, så vi nemmere kan komme til servicepunkterne inde bagved, fortæller Hans Peter.
Vigtigt vintereftersyn
Et vintereftersyn af en mejetærsker køres efter et særligt skema for at sikre, at montørerne når hele vejen rundt.
- Vi ser bl.a. på tærskecylinder og bro for at sikre, at der ikke er stenskader eller buler. Det kan nemlig betyde, at den ikke tærsker ordentlig rent. Vi løsner alle remme og kæder og kontrollerer, at det kører, som det skal, fortæller Hans Peder, der i 28 år har været montør hos Maskinland og derfor kender en hel del til, hvordan det skal se ud inde i en Claas-mejetærsker.
- På den her har vi afmonteret indføringen, da der har været en sten inde i den, hvor der er bøjet nogle medbringere på acceleratoren. Dem kan man skære af og svejse nogle nye svejsedele på, forklarer Hans Peter om Claas-mejetærskerens vintereftersyn.
Må ikke holde stille i sæsonen
Hos Maskinland vil de helst ikke se deres kunder i sæsonen – og det skal forstås på den positive måde.
- Det er vigtigt at få lavet eftersynet for at minimere, at kunden holder stille i sæsonen og for at forebygge de skader, der kunne give nedbrud” fortæller Hans Peder.
-Vi ved, hvor presset kunderne er, når sæsonen er i gang, og derfor gør vi, hvad vi kan for at sikre, at maskinen køre, tilføjer han.
Fuldt serviceapparat står altid klar
Service 24/7 året rundt. Det er Brian Larsens svar på, hvad service er for Maskinland. ”Serviceapparatet består af ni servicevogne med fuldt udstyr i værktøj og reservedele. Er der nedbrud har vi også selv en lastbil, så vi kan køre ud og hente maskinen og bringe den ind her på værkstedet”.
- Det er vigtigt for os at vores kunder kan køre i sæsonen, og derudover skal vi også holde vores dygtige montører i gang her om vinteren. Derfor kører Maskinland med tilpassede programmer og gode tilbud på vintereftersyn af både snittere, mejetærskere, græsmaskiner og traktorer i vinterhalvåret, fortæller Brian Larsen.
I 2019 udvider Maskinland muligheden for erstatningsmaskiner, så kunden altid er kørende.
- Det er en nyt tiltag, hvor vi tilbyder kunderne at leje en anden maskine, når de får lavet service, hvis det er en maskine, de ikke kan undvære”, fortæller Brian Larsen.
Tror på fremtiden
I dag har Maskinland 22 fuldtidsansatte, hvoraf to af dem er ansat for nylig. Derudover har Maskinland yderligere to nye ansatte på vej.
- Vi har været Claas-forhandler siden 1994, så vi har mange års erfaring med produkterne, fortæller Brian Larsen, som siden hen fusionerede maskinforretningen med Horne-Vittarp Maskinforretning og i dag har to afdelinger i hhv. Grindsted og Vittarp.
- Vi er en virksomhed i udvikling, og vi har god tilgang med kunder. Og så tror vi på en fremtid som Claas-forhandler her i det midtjyske, afslutter Brian Larsen med et smil.