Værksteds- og dækkæden Super Dæk Service stiller med et markant øget mandskab og antal servicevogne i Påsken for at hjælpe med at holde de danske landmænd sikkert kørende i en tid, hvor mange har fået ekstra travlt med forårsforberedelserne efter en usædvanlig våd vinter.
Det har været en udfordrende begyndelse på året for mange landmænd med et usædvanlig vådt klima, og februar og måned blev således den vådeste nogensinde, hvilket gav en del udfordringer ude i markerne.
I marts blev vejret dog heldigvis bedre – faktisk blev det den solrigeste marts i seks år, og det har givet stor travlhed hos de danske landmænd, som endelig kunne komme i gang med forårsforberedelserne i det dejligt, tørre solskinsvejr.
Det har man også kunnet mærke hos Super Dæk Service med nogle meget travle uger, som ser ud til at fortsætte. Derfor har man besluttet at fordoble mandskabet og antallet af servicevogne i påsken – det vil sige uge 15 og 16.
- Vi får mange henvendelser fra landmænd, som naturligvis er meget afhængige af at holde en høj oppetid, mens de kører i marken for at så og gøde. Derfor har vi valgt at fordoble mandskabet og stille os til rådighed med flere servicevogne, end vi har gjort det nogensinde før, fortæller Karsten Thorø Lynggaard, som er en af de fire koordinatorer hos Super Dæk Service, som skal sikre, at logistikken fungerer gnidningsfrit henover påsken med de mere end 20 servicevogne, som man har stillet til rådighed.
Hurtigt overblik og reaktion
Værkstedskædens akutkoncept er bygget op på en allerede kendt service kaldet Break Down Service, hvor landbrugs- og andre erhvervskunder kan ringe ind til en akuttelefon og få hurtig hjælp til at blive kørende igen efter et dækrelateret nedbrud.
- Med den opsætning vi har lavet, kan vi hurtigt danne os et overblik over alle de servicevogne og forskellige dæk, som vi har på lager i vores afdelinger. Derudover har vi adgang til centrallageret hos Nordisk Dæk Import, der er det største af sin slags i Norden og har næsten samtlige dæktyper til landbrugsmaskiner på lager, fortæller Karsten Thorø Lynggaard og uddyber:
- Det er alt sammen noget, vi har gjort for at sikre, at vi kan reagere så hurtigt som muligt og finde en løsning, så landmanden kan køre igen. Når man holder stille med sit udstyr kan det koste adskillige tusinde kroner i timen, så hvert et minut tæller, og vi skal kunne løse problemerne samme dag.
En støtte til et vigtigt erhverv
Karsten Thorø Lynggaard fortæller, at man i år også har oplevet flere dækrelaterede nedbrud, som er sket, fordi maskinerne kører dybere nede i jorden, end de plejer på grund af fugten. Det øger risikoen for at køre på sten, der i værste fald kan ødelægge dækket.
- Vi har set en del dækskader i år. De kan være svære at undgå, men vi tror og håber på, at vi med vores styrkede beredskab kan hjælpe med at få landmændene sikkert gennem påsken og støtte op om deres vigtige arbejde og erhverv, siger Karsten Thorø Lynggaard.