Israelske RMH har nu i samarbejde med den danske importør CN Maskinfabrik A/S udviklet en trailermodel, der indeholder nogle af de selvkørende modellers fordele.

Det drejer sig blandt andet om Heavy Duty blandekar og blandesnegle med højstyrkestål, der er beregnet til mange daglige blandinger. De lette blandeskruer belaster ikke vinkelgear og transmissioner unødvendigt og sparer også brændstof.

Den nye model hedder RMH Trio Heavy Duty DK og produceres typisk med en kapacitet på henholdsvis 35 og 45 kubikmeter, men kan leveres i andre størrelser efter bestilling.
 

Seks vejeceller

Vognen er konstrueret med to aksler, hvoraf den bagerste er drejbar, så den store fuldfodervogn nemt kommer rundt om bygningerne og ind, hvor pladsen er trang. 

Blandingen klares ved hjælp af tre RMH-blandesnegle, der sikrer nøjagtig opblanding af homogent og ensartet fuldfoder. Om man sværger til luftigt fuldfoder eller er tilhænger af kompaktfoder er ligegyldigt – det bestemmes alene af, hvilken metode der anvendes under blandingen, og hvordan de indstillelige knive monteres på sneglene.

Vejesystemet består som standard af seks vejeceller og en vejeboks, der kan leveres i flere typer alt efter kundernes ønske om kommunikationsniveau.
 

Leveres med rustfrit højstyrkestål

I standardversionen er siderne på en RMH Trio fremstillet af 8 mm valset stål, og sneglene er med 16 mm godstykkelse på de varmehærdede og strunke vindinger, så holdbarheden er generelt stor.

I Danmark er der imidlertid mange besætninger, hvor der blandes mange blandinger hver dag. Det betyder logisk set, at den mekaniske slitage er meget større end ved kun én blanding dagligt, som tidligere var normen.

Derfor er Heavy Duty DK opgraderet til intensivt brug på flere områder, hvor den mest markante er anvendelse af højstyrkestål 3CR12 på vognsider og sneglevindinger.

Hvor fordelene ved højstyrkestål på blandesneglenes vindinger er åbenlyse, er en anden vigtig, men overset fordel vægten. For at opnå samme holdbarhed på konventionelle blandesnegle som på RMH-blandesnegle med højstyrkestål skal der typisk anvendes meget tykkere vindinger.
 

Lovlig og sikker på vejen

Det gør sneglene ekstremt tunge, hvilket giver en kraftig belastning ned i planetgearene, som enten bryder sammen efter kort tid eller skal opgraderes til en meget dyr type. Det kan delvist kompensere for den store belastning, men stor varmeudvikling i hele transmissionen og unødvendig slitage på vognbunden slipper man ifølge CN Maskinfabrik kun for ved at anvende lette, men bomstærke snegle som i den danske Heavy Duty DK-model.

Den type snegle har man med succes anvendt i de selvkørende fuldfoderblandere i mange år, så det forekommer logisk at anvende samme type i trailere, der blander mange blandinger dagligt.

RMH Trio Heavy Duty DK er fremstillet til intensivt brug på de større produktionsenheder, hvilket typisk vil betyde en del kørsel på landevejen. Her er sikkerheden også i top med kofanger med lys og tydeligt LED-rotorblink ved bagendens øverste kant og hydrauliske bremser på alle fire hjul.

Også her den lave vægt af sneglene en vigtig fordel. Mange landmænd kører med meget store læs på landevejen. Hvis de så ovenikøbet kører med langt tungere snegle, end vognens papirer om maks. tilladt totalvægt og akseltryk er beregnet på basis af, så er der ikke langt til et klip i kørekortet, hvis uheldet er ude. Endnu værre er det naturligvis, hvis traktorbremserne ikke kan håndtere den høje vægt, hvilket der kommer større og større fokus på.