Ser stort udviklingspotentiale på Sjælland
Selv om der er blevet færre landmænd, også på Sjælland, ser man et stort udviklingspotentiale øst for Storebælt hos S. D. Kjærsgaard, der har overtaget forhandlingen af Case IH på Sjælland og øerne.

- Vi er blevet spurgt flere gange, om vi har værksted i Karlslunde. Og det har vi altså, siger Peter Møller, der her byder velkommen til både kontor og værksted.
SERVICE Tidligere på året annoncerede S. D. Kjærsgaard, at man havde ansat »Mr. Case IH«, Peter Møller, som sælger i selskabets østlige afdeling, der har hjemme i Karlslunde på Sjælland.
Og det var der en god grund til. Selskabet overtog tidligere på året forhandlingen af Case IH-landbrugsmaskiner øst for Storebælt, og det sker med pæne ambitioner for fremtiden, oplyser Peter Møller.
- I Østjylland gør mine kolleger det rigtig godt, og har sikret Case IH en markedsandel på cirka 30 procent. Og vi har da en forventning om, at vi kommer til at øge markedsandelen for Case IH i forhold til tidligere, siger Peter Møller, der dog ikke vil sætte et bestemt tal på ambitionsniveauet.
Ifølge Peter Møller er der gode forudsætninger for, at selskabet kan øge markedsandelene.
- Vi er den største Case IH-forhandler i Danmark. Det vil sige, at vi har nogle rigtig attraktive indkøbsforhold, og det gælder både maskiner og reservedele. Det gør os nok mere konkurrencedygtig end så mange andre, fortæller Peter Møller.
Serviceaftale med GPS
Men det er ikke den eneste grund til hans optimisme.
- Det er ikke bare, at vi har konkurrencedygtige priser og et godt produkt. Vi har også meget fokus på at yde god service. Vi laver serviceaftaler, så når man køber en ny maskine, bliver der sat en GPS i, forklarer Peter Møller.
Og GPS’en har stor betydning for serviceniveauet.
- Den giver besked, når maskinen nærmer sig service. Vores værkfører får en mail om det. Han ringer så til kunden og aftaler servicen. Det betyder, at man som ejer ikke skal huske på, hvornår traktoren har fået service, så garantien bliver overholdt. Det tager vi os af.
Peter Møller tilføjer, at GPS-ordningen primært giver mening for bedrifter, hvor der er mange enheder og flere ansatte.
Karlslunde giver mening
Tidligere på året annoncerede S. D. Kjærsgaard et samarbejde med Frøslev Maskinforretning i Store Heddinge, hvilket er med til at give Case IH-kunderne mulighed for bedre service. Men egentlig betyder det ikke så meget, at S. D. Kjærsgaard er beliggende i periferien af de store landbrugskunder på Sjælland, vurderer Peter Møller.
- I 2018 købte S. D. Kjærsgaard matriklen på Metalgangen i Karlslunde for at få en sjællandsk afdeling, der kunne dække entreprenørkunder. Og man kan jo sige, at Karlslunde ikke ligger så centralt set med landbrugsbriller. Det betyder dog ikke så meget mere, siger Peter Møller og uddyber:
- I takt med at mange landbrug bliver større, og landmændene har gode faciliteter, er det ikke et problem for os at lave måske 90 procent af arbejdet hos kunden. Så de kunder, der bor langt væk, vil ikke have udfordringer med, at vi ligger lidt skævt geografisk.
- For hvis der er en maskine, der er så dårlig og skal på værksted, skal den på blokvogn, og så er det jo lidt lige meget, om den skal til Slagelse, Ringsted eller Karlslunde, pointerer Peter Møller.
På matriklen i Karlslunde har S. D. Kjærsgaard netop opført nyt showroom, og der er nyere værkstedsfaclititeter til at kunne levere maskiner og service. Der er seks fastansatte på Sjælland, som indgår i virksomhedens stab på 85 medarbejdere.