Store effektkrævende bigballepressere, tunge kornlæs og store vogne med bigballer er en del af billedet, når høsten skal bjærges.

Ingen af delene rokker sig imidlertid ud af stedet uden en traktor med rigelig motorkraft foran. Derfor er det faktisk vigtigt, at også traktorerne er toptrimmede, når høsten går i gang.

Carsten Sørensen, indehaver af maskinforretningen Sørensen og Lynggaard A/S i Viborg, peger blandt andet på det sikkerhedsmæssige aspekt ved den megen traktorkørsel på offentlig vej i høstperioden.

- Selv om der er 25 tons på kornvognen bagved, så køres der jo pænt hurtigt med de tunge træk, konstaterer Carsten Sørensen.

Bremserne skal fungere 100 procent

- Derfor er det uhyre vigtigt, at bremserne fungerer 100 procent, siger han og uddyber:

- Én ting er, at traktorens egne bremser er fuldstændigt i orden. Men det er også meget vigtigt, at trailerbremsen på kornvognen bagved reagerer i samme øjeblik, der trædes på traktorens bremsepedal.

- Mange har nok prøvet at nærme sig et vejkryds med 25 tons i kornvognen bagved og så oplevet, at frontvægtene var uhyggeligt tæt på en forankørende bil, inden hele trækket holdt helt stille, lyder det fra den midtjyske maskinhandler.

- Denne både ubehagelige, men også yderst farlige situation kan skyldes, at trailerbremserne først aktiveres et par sekunder efter traktorens, hvilket føles som lang tid i situationen, siger han.

Hvis det er tilfældet, skal man få det justeret til på et værksted, så traktor og vogn bremser fuldstændigt samtidigt, understreger Carsten Sørensen.

Ratslør er farligt

Han nævner også traktorens styrekugler. De må ikke være så slidte, at der er ratslør, for det kan også medføre farlige situationer i trafikken.

- Når vi er ved de helt basale ting, så skal man selvfølgelig følge instruktionsbogens anvisninger vedrørende olier og filtre og så videre, siger maskinhandleren fra Viborg.

Han advarer mod at falde for fristelsen til at bruge billige smøreolier.

- Brug altid den anbefalede, originale olie, der er tilpasset traktorens specifikationer. I det store regnestykke betyder en prisforskel på en halv snes kroner pr. liter olie ikke noget, når man tager i betragtning, hvad en dårlig olie kan forårsage af skader, siger Carsten Sørensen.     

Han slår også fast, at lygteføring og reflekser skal være i orden af hensyn til trafiksikkerheden.

Vask ruderne

Vask også snavsede ruder og sørg for, at viskerbladene er i orden, så det det er til at se ud af førerkabinen under alle forhold. Det kan jo også være farligt ikke at kunne orientere sig ordentligt.

Carsten Sørensen råder desuden til, at man ikke har alt muligt liggende og flyde på gulvet i traktorens førerkabine.

- Man kan jo være uheldig, at for eksempel et stykke værktøj eller en sten glider op under bremsepedalen, så den ikke er til at træde ned, når der skal bremses. Også en rigtig ubehagelig og meget farlig situation, påpeger den midtjyske maskinhandler.

Maskiner