Der var såvel tydelig visuel forskel at se, som ikke mindst målbar forskel på de spor to helt identiske traktorer, John Deere 6215R, med to identiske vogne MI-Tip SPC 18, begge lastet med samlet totalvægt på 19,2 og begge kørende i opharvet mark 20 centimeters dybde, efterlod sig ved gårsdagens præsentation af det nye Alliance 389 VF-IMP-dæk. Således gravede de nye dæk sig ikke ned i jorden på samme måde, som standarddækkene gjorde.
Alliance 389 VF-IMP er en ny type dæk, der er målrettet alle typer af landbrugstrailere, fra kornvogne og sprøjter til spredere, som kan køre ved lavt dæktryk, 1,8 til 2 bar, og samtidig efterlader et minimum af marktryk.
De nye dæk sikrer høj lasteevne, fortsat mulighed for at køre med god fart, op til 65 kilometer i timen og godt vejgreb på vej, og alligevel med et minimum af marktryk, når det samlede vogntog kører i marken.
Det var dækproducenten Alliance, der sammen med NDI ved en presseevent tirsdag eftermiddag på godset Jomfruens Egede ved Faxe i Østsjælland fremviste de nye dæk. Arrangement gentages i øvrigt i dag onsdag for en indbudt kreds af nordiske forhandlere.
- I disse år er der stor fokus på marktryk og det er netop med fokus på at mindske dette, men stadig have fuld kapacitet på de efterfølgende trailere, hvad enten det er kornvogne, gødningsudlægger, gødningsspreder eller sprøjte, der er efterspændt traktoren, at producenten Alliance, der er del af Yokohama Group, har udviklet de nye dæk, fortalte Rune Hjelvik fra den nordiske distributør NDI ved præsentationen.
Synspunktet blev støttet af Ole Bæk fra producenten af de nye 389 VF-IMP-dæk:
- Vores mål er at hjælpe landmændene til bedre resultater og med et dæk med laveste marktryk. Det handler om at beskytte jorden, så trykket bliver mindre, næsten uanset hvor stort lastet vogntog vi kører med, forklarede han.
 

Teknologisk udvikling

For mere end 20 år siden introducerede Alliance først deres Bias Flotation dæk og i 2000 deres Radial Flotation dæk. Siden da har ønsket fra producenter af landbrugsmaskiner og også landmænd været stadigt større dæk, der dog ikke øger marktrykket: - Såvel gårde som marker bliver stadigt større, og det fordrer stadigtt større maskiner med stadig større transportkapacitet. Problemet har dog gennem mange år været marktrykket, når de tonstunge vogntog kørte gennem marken.
- Det nye Alliance A389 VF-IMP-dæk løser disse udfordringer, lød det fra Ole Bæk.
389-VF-IMP-dækket kan køre med en signifikant reduktion af dæktryk, fra 0,8 til 2,8 bar mod normalt 4,0 bar på et standarddæk. Samtidig giver det op til 25 procent arealmæssigt større aftryk i køresporet, og dermed mindre jordkompression.
Sammenholder man dette, giver det en 30 procent højere lastekapacitet ved almindeligt dæktryk, eller samme lastekapacitet men med 30 procent lavere dæktryk, forstår man intentionen og ønsket om den nye dæktype.
- Tilbage i 2010 introducerede Alliance IF VF-teknologien med baggrund i stadig større traktorer, men det var ikke godt nok, når de efterspændte trailere stadig kørte med en type af standarddæk, der ikke reducerede marktrykket. Ved nu at have VF-IMP-dæk på trailer kan vi efterkommet ønsket om at kunne køre med lavt marktryk på såvel traktor som på trailer. Vi kan øge lasteevnen og samtidig reducere dæktrykket, fortalte Ole Bæk videre.
Det skal nævnes, at selve dækket er produceret af flere end 80 forskellige komponenter, herunder også stålkappe, der modvirker risiko for skader, og at dækket naturligvis kan fås i flere forskellige størrelser

 

 
Maskiner