Når danskerne køber dagligvarer, så ender der langt flere økologiske varer i indkøbskurven på nettet end hos de kunder, der benytter almindelige supermarkeder. Det viser den seneste opgørelse fra landets største onlinesupermarked nemlig.com, hvor over 26 procent af alle solgte varer i første halvår af 2019 bærer et økologisk mærkat. Det er en markant højere økologisk andel, sammenlignet med almindelige dagligvareforretninger, hvor økologi udgør 12 procent af salget, ifølge Økologisk Landsforening.

- Mange af vores kunder prioriterer at købe økologiske varer, og det kan vi tydeligt se på salget, hvor økologiske varer vækster 6 procent mere end salget af konventionelle varer. Når kunderne handler på nettet, kan de nemmere sortere i vores store udvalg af varer, så de kun bliver præsenteret for økologiske produkter. Det er en af årsagerne til en flot vækst i salget af blandt andet økologisk babymad, slik, øl og vin, færdigretter samt morgenmadsprodukter, siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.

Superøkologer løfter salget af økologi på nettet
Birgitte Jørgensen er chefkonsulent i markedsafdelingen hos Økologisk Landsforening. Hun understreger, at der er en klar tendens til, at danskerne køber en større andel af økologi, når de shopper dagligvarer på nettet.

Birgitte Jørgensen forklarer, at der blandt forbrugere, som køber fødevarer online, er mange såkaldte superøkologer. Med en øko-andel på over 25 procent af alle varekøb har superøkologer det største øko-forbrug, og blandt dem finder man især børnefamilier med en lang, videregående uddannelse, der typisk bor i en større by.

- Det er forbrugere, der har truffet et klart valg og vil købe fødevarer uden pesticidrester og langt de fleste e-numre, og varer som leverer en bedre dyrevelfærd og mere natur. Når de køber ind på nettet, er det nemt og overskueligt at putte de økologiske varer i indkøbskurven.

Birgitte Jørgensen fremhæver også det store udvalg af økologiske varer på nemlig.com:

- nemlig.com har et stort og bredt udvalg af økologiske fødevarer – som understøtter udviklingen i alle kategorier, lige fra mejeri- til øl-produkter. Samtidig har nemlig.com også et samarbejde med både store og små økologiske producenter, og det er med til at udbygge mangfoldigheden i udbuddet af økologiske varer.

Økologisk øl og vin vokser eksplosivt
For de økologibevidste kunder på nemlig.com, er frugt og grønt klart den største kategori, hvor knap 50% af al solgt frugt og grønt er økologisk, og frugt og grønt-kategorien udgør nu 25 procent af den økologiske omsætning i nemlig.com. Særligt salget af økologisk øl og vin vokser, da salget af økologisk vin og øl er steget 30 procent mere end salget af konventionel vin og øl.

I alt findes der over 1700 økologiske varer på nemlig.com, og onlinesupermarkedet har Danmarks største udvalg af økologisk frugt og grønt samt økologisk kød. Kigger man på de 10 mest solgte varer på nemlig.com, så er seks ud af 10 varer økologiske, og det er blandt andet økologiske varer såsom agurk, æg, minimælk og bananer, der hyppigst ender i indkøbskurven.