Onlinesalg giver ekstra boom i Danmarks økologiske verdensrekord

Forbrugernes køb af økologiske måltidskasser og nethandel indgår nu i opgørelsen af det danske økologisalg. Det får den økologiske markedsandel til at stige markant til hele 13,3 procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

De danske forbrugere handler i stigende grad dagligvarer på nettet eller benytter sig af leverede, økologiske måltidskasser. Det har fået den økologiske markedsandel til at stige til 13,3 procent i 2017. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
 
Det samlede salg af økologiske fødevarer i detailhandlen, inklusiv online-salget, steg til 11,3 mia. kr. i 2017. I 2016 var salget 8,7 mia. kr., og her indgik online-salget ikke.  
 
Det er første gang, at Danmarks Statistik tager salget af måltidskasser og nethandel med i deres opgørelse over økologiske fødevarer. Udviklingen glæder Karen Hækkerup, der er administrerende direktør hos Landbrug & Fødevarer:
 
- Vi forventer desuden, at det fysiske øko-salg i detailbutikkerne vil stige med yderligere 10-15 procent også i år, siger hun.
 
Øko-frugt- og grønt overstiger mejeri
For første gang overstiger salget af økologisk frugt- og grønt nu også andelen af økologiske mejerivarer, der ellers hidtil har været den største varegruppe.
 
- Det er en udvikling, vi har set i de seneste år. Og som vi også vil se fremadrettet. Eksempelvis er markedsandelen for øko-gulerødder steget fra år til år i de seneste år, og i dag er 42 % af de solgte gulerødder herhjemme nu økologiske, siger Karen Hækkerup.
 
Online-salget af økologi boomer
De nye tal fra Danmarks Statistik inkluderer for første gang data for salget af økologiske varer fra de største online-butikker. Det fremgår ikke præcist af statistikken, hvor stor en del af det samlede beløb, der stammer fra online-salg, men Økologisk Landsforening anslår det til at være cirka 1,4 mia. kroner.
 
- Vi ved, at online-salget vokser meget markant, og at økologi fylder endnu mere i de digitale indkøbskurve end de fysiske.  Det er især børnefamilier fra de større byer, der køber fødevarer på nettet – og de køber markant mere økologi end gennemsnittet, siger Henrik Hindborg, der er markedschef for Økologisk Landsforening.
 
Ifølge ham har opbakningen til økologi aldrig været større.
 
- Danskerne skaber et grønnere Danmark ved at lægge stadig mere økologi i indkøbskurven – til gavn for vores natur, miljø og dyr. Udviklingen skyldes ikke mindst dagligvarehandlen, hvor det nu er alle kæder, der arbejder aktivt for at gøre udvalget af økologiske varer større og mere interessant for danskerne. Det vil skubbe øko-salget yderligere i vejret i de kommende år, siger Henrik Hindborg.
 

Læs også