Rekordstor avlsfremgang øger prisen på grisen
Resultatet af avlsfremgangen for de seneste tre år viser en fremgang på intet mindre end 16,14 kroner mere i gennemsnit pr. gris om året. Genomisk selektion af alle avlskandidater kombineret med faglig ekspertise er nogle af svarene på rekordfremgangen.

Hos DanBred glæder den administrerende direktør Thomas Muurmann Henriksen sig også over rekordresultatet, som han mener kan bidrage yderligere til salget og dermed sikre højere indtægter for DanBreds kunder i ind- og udland. Arkivfoto: Camilla Bønløkke
De senere år har avlsfremgangen for DanBred-grise ligget på omkring 14 kroner ekstra pr. gris hvert år. En produktivitetsforbedring som når helt ud i stalden i form af blandt andet bedre foderudnyttelse. Men udviklingsarbejdet betyder, at der nu er en rekordstor fremgang – nemlig 16,14 kroner mere pr. gris om året i gennemsnit i de seneste tre år. Isoleret set er der sket størst avlsfremgang i 2017, hvor afdelingen for Avl & Genetik hos Seges Svineproduktion er gået fra at DNA-teste en del af avlskandidaterne til nu at teste alle avlsdyr.
- Ved at DNA-teste alle avlskandidater, får vi et bedre billede af, hvilke grise der – genetisk set – er bedst for egenskaberne i avlsmålet. Sikkerheden for at finde de bedste avlskandidater bliver større, og vi får viden om avlsdyrene tidligere i dyrenes liv. Det kommer DanBreds kunder til gode, siger Anders Vernersen, som er chef for Seges Svineproduktion, Avl & Genetik i en pressemeddelelse fra Landbrug & Fødevarer Svineproduktion.
Et internationalt konkurrenceparameter
Hos DanBred glæder den administrerende direktør sig også over rekordresultatet, som han mener kan bidrage yderligere til salget og dermed sikre højere indtægter for DanBreds kunder i ind- og udland:
- Som kunde hos DanBred har man fået et boost i avlsfremgangen i det produkt, man allerede har. Men det, at genetikken er blevet bedre for den enkelte producent til den samme pris, har stor betydning. Ikke blot herhjemme, men også ude i verden, hvor et avlsresultat som dette kan give genlyd og være med til at stadfæste vores markedsposition yderligere, siger Thomas Muurmann Henriksen, administrerende direktør i DanBred og fortsætter:
- Det, at vi kan præsentere et resultat som dette og samtidig fortælle, hvorfor der er opnået så stor fremgang, giver os en fordel i forhold til vores konkurrenter.