SPF-Danmark har trimmet organisationen
Det er lykkedes at sænke omkostningerne, lyder det fra SPF-Danmark efter at have omorganiseret sin organisation.

René Nissen, teamleder for SPF-transportplanlægningen (tv.), og administrerende direktør hos SPF-Danmark, Jens Kongensholm, er godt tilfredse med den omorganisering, selskabet netop har gennemført.
SPF-Danmark A/S har gennemført en omorganisering for at optimere og effektivisere. Det har sænket omkostningerne, fortæller selskabet i en pressemeddelelse.
- Vi har blandt andet rokeret rundt, så medarbejderne i SPF-transportplanlægningen og salgsafdelingen nu sidder fysisk i samme lokale, fortæller René Nissen, der for nylig er tiltrådt som teamleder for SPF-transportplanlægningen.
- Tidligere foregik planlægningen af smågrisetransporterne mere regionalt opdelt. Nu sker denne planlægning endnu mere som en samlet helhed, tilføjer han.
- Fordelen ved, at vore salgsfolk og planlægningsfolk nu sidder sammen, er, at de er i løbende tæt, daglig dialog. Derfor kan vi nu optimere logistikken endnu bedre, forklarer René Nissen, der frem til sidste sommer havde arbejdet 13 år i SPF-Danmarks planlægningsafdeling for smågrise og avlsgrise.
70 SPF-vogne
Selskabet råder i dag over 70 SPF-godkendte vogne, og der er omkring 85 SPF-chauffører. I 2018 transporterede selskabet 8,5 millioner smågrise imellem griseproducenter i Danmark. Derudover blev en del af eksportgrisene transporteret til eksportstalde eller eksportkunder på egne biler.
På SPF-Danmarks kontor i Vejen er der seks medarbejdere i SPF-transportplanlægningen. Fem af disse beskæftiger sig med planlægningen af smågrisetransporterne i Danmark, mens en enkelt står for planlægningen af eksporttransporterne.
- Vi foretager ugentlige driftsopfølgninger, så vi hele tiden har et godt overblik over antallet af driftstimer pr. bil pr. dag, og hvor meget tomkørsel, der er pr. bil pr. dag. Det gør det muligt for os at justere transportplanlægningen, praktisk talt time for time, siger René Nissen.
10,5 timer pr. bil dagligt
- I øjeblikket kører hver bil i drift gennemsnitligt 10,5 timer om dagen, fortæller han.
Han oplever, at SPF-chaufførerne, hvoraf de fleste har over 10 års anciennitet, brænder for deres arbejde.
- Det er et stort plus for os, da de jo er vores ansigt udadtil, tilføjer han.