Vejr i verdensklasse
Partnerskab mellem Danish Agro og FieldSense sikrer værdi for danske landmænd gennem vejrdata i verdensklasse.

Landmanden får adgang til FieldSense-vejrstationer via en månedlig betaling og vil kunne aflæse sine klima- og vejrdata via en app på telefonen.
Vejrvarsling og overvågning indgår nu også i Danish Agros hastigt spredende aktivitetsområde. Nu har andelsselskabet købt sig ind i virksomheden FieldSense og indgået en strategisk samarbejdsaftale med firmaet fra Aarhus.
FieldSense udvikler løsninger på mark-
niveau inden for satellitovervågning og intelligent analyse af data til landbruget. FieldSense står blandt andet bag udviklingen af en vejrstation og en IT-platform, der via analyse af satellitdata for eksempel kan hjælpe landmænd med optimal gødningstildeling.
Danish Agro oplyser, at det på sigt er målet at udvikle løsninger, der ved hjælp af analyser på tværs af satellit- og vejrdata kan advare landmænd om blandt andet angreb af skadedyr og sygdomme.
Over 1.000 vejrstationer
Koncernchef i Danish Agro, Henning Haahr, ser store perspektiver i selskabets egenudviklede vejrstation, der måler på vind, nedbør, luftfugtighed, lufttryk, UV-index, lys-
intensitet samt temperatur i luft og jord.
- Digitale løsninger, der kan skabe værdi for landmanden, er et strategisk fokusområde for Danish Agro. FieldSense har skabt en platform, der allerede nu er et stærkt redskab for den moderne landmand, der gerne vil øge effektiviteten på sin bedrift.
- Samtidig har FieldSense bevist, at de er i stand til at udvikle enkle og intuitive løsninger, der for få omkostninger gør en stor forskel for den danske landmand.
Med aftalen vil Danish Agro opsætte 200 vejrstationer og med udgangen af 2018 er det planen, at over 1.000 vejrstationer fra Field-
Sense skal være sat op på tværs af Danmark.
Landmanden får adgang til FieldSense-vejrstationer via en månedlig betaling og vil kunne aflæse sine klima- og vejr-
data via en app på telefonen.