Store planer hos Stenderup
Der er nye faciliteter og en forøgelse af medarbejderstaben i støbeskeen hos maskinforhandleren Stenderup, der er godt kørende.

Der er god grund til at Troels Jensen, administrerende direktør hos Stenderup Maskinforretning, har det store smil på. Firmaets forhandling af Bobcat-maskiner har sat gang i et væksteventyr i forretningen. Fotos: Henning K. Andersen
- Hvis du var kommet om to måneder, havde vi nok siddet og snakket i en skurvogn.
Sådan lyder det fra CEO hos Stenderup, Troels Jensen på vej ind til et interview om tingenes tilstand hos maskinforhandleren udenfor Rødding i Sønderjylland. For det går rigtig godt hos Stenderup, der forhandler maskiner fra Gel, Triolet og siden februar i år, Bobcat.
Faktisk går det så godt, at der både er en udvidelse af faciliteterne, og også medarbejderstaben i den sydjyske virksomhed, der har kunder over hele landet.
- Vi planlægger at skulle bygge et nyt domicil her i Stenderup på 1.400 kvadratmeter, som kommer til at bestå af nyt kontor, nyt showroom, nye faciliteter til medarbejdere, blandt andet en kantine og bedre toiletfaciliteter, siger Troels Jensen.
Han regner med, at byggeriet, der skal være, hvor de nuværende faciliteter er, går i gang i 2. kvartal i 2023.
Bobcat-effekten
Udbygningen af faciliteterne kan henføres til en bestemt ting, nemlig Stenderups overtagelse af det danske agentur for salg af Bobcat-maskiner. For det har en stor indvirkning på forretningen, siger Troels Jensen, og vil også kræve flere hænder i det daglige arbejde.
- Med implementeringen af Bobcat i Stenderup regner jeg med en fordobling i vores omsætning de kommende tre år, og det er jo noget af en mundfuld, når man egentlig har travlt i forvejen, siger han og fortsætter:
- Så det er klart, at medarbejderskaren, når man får en fordobling i omsætningen, selv om der kan være nogle stordriftsfordele, vil det nok også give tæt på en forodobling i medarbejderstaben, siger han og spår en forøgelse til cirka 75 medarbejdere hos Stenderup i løbet af de kommende tre år.
Har strømlinet forretningen
Med den forestående ekspansion drejer Stenderup ind på en ny vej i den udvikling, der har været i gang siden 2015, hvor man skiftede spor fra hvad, direktøren beskriver som en supermarkedsstrategi.
- Vi har jo fået strømlinet hele forretningen fra, at vi før havde mange forskellige produkter, plove, såmaskiner, gødningsspredere, flere traktorer, og et utrolig bredt sortiment. Men så ændrede vi strategi i 2015, hvor vi sagde, at vi ville være ledende på nogle nicher i stedet for det, jeg vil kalde en Supermarkedsstrategi, hvor man går ned og køber en ting, og så den næste, og så sælger man en, to, tre stykker af det om året, siger Troels Jensen og fortsætter:
- I stedet lavede vi en exitplan for plove, traktorer og andet. Det gør da ondt, når man fjerner produkter, man måske har solgt i 30-40 år, men der måske ikke er plads til, at vi kan være konkurrencedygtige på. Så vi er jo også kommet dertil i Stenderup, hvor det ville være svært at øge markedsandelene, uden at det kostede penge. Så det at få Bobcat ind i butikken, har været rigtig godt.
Fremtiden er hos kunden
Men selv om der kommer nyt showroom og andet, der skal forbedre besøgsoplevelsen hos kunderne, er det i virkeligheden hjemme hos kunden, at fremtiden skal tegnes, mener direktøren.
- Jeg tror ikke så meget på store glashuse ude på motorvejen, hvor kunderne bare komme på grund af beliggenhed. Vi skal bevise os til daglig, og jeg tror mere på, at fremtiden bliver tegnet ude hos kunden.
Og i den fremtid vil man opleve, at Stenderup vil være pågående, også på grund af forhandlingen af Bobcat-maskinerne.
- Vi er ikke kommet for at stå i baren. Vi er kommet for at danse. Det er fint, at vi er inviteret med til festen, men vi vil være aktive og aggressive, siger han med et smil og afslutter:
- Det, der er vigtigt for os, er tilliden fra kunderne og at kunne leve op til den tillid. Som jeg siger, er det sælgeren, der sælger den første maskine, men det er service og reservedelslager, der sælger nummer to og tre. Vi vil have det bedste aftermarked. Det er et klart nøglepunkt for os.
- Vi er ikke kommet for at stå i baren. Vi er kommet for at danse. Det er fint, at vi er inviteret med til festen, men vi vil være aktive og aggressive.
Troels Jensen, CEO hos Stenderup