Producenter samles midt i en krise
Dårlig produktionsøkonomi bliver formentlig et hovedtema på årets Grisekongres 2022. - Det er en af de største udfordringer igennem den tid, jeg har været griseproducent, lyder det fra formanden Erik Larsen.

Grisekongressen, som den så ud sidste år. Arkivfoto
Når Landbrug & Fødevarer Sektor for Gris afholder årsmøde tirsdag den 25. oktober, sker det i skyggen af høje produktionsomkostninger og en anstrengt afsætning af svinekød, der har sendt branchen ud i et stormvejr.
- Det er en af de største udfordringer igennem den tid, jeg har været griseproducent. Det er en af de største udfordringer, jeg synes vi befinder os i i øjeblikket, siger formanden for de danske svineproducenter, Erik Larsen.
Han forventer en »utrolig stor spredning«, når regnskaberne for 2022 bliver gjort op.
- Der er nogen, der har disponeret, så de slipper rigtig godt igennem udfordringerne på både energidelen, foderdelen og hvordan de har fået finansieret sig. Og så er der nogle, der har ramt helt skævt og som får sig nogle gevaldige udfordringer, fordi de ikke har været heldige at få forsikret sig i tide mod de stigende omkostninger på især energi og foder. Men jeg synes, at erhvervet altid har været omstillingsparate, så det er også en af de ting, vi kommer til at drøfte.
- Og så kommer vi også ind på, om man er selvforsynende med korn eller ej – det er jo den store dark horse med de prisstigninger, der har været på korndelen, tilføjer Erik Larsen.
PRRS bliver et tema
Et andet tema på kongressen, forventer formanden, bliver branchens ønske om at sanere for PRRS.
- Vi ønsker at sanere eller reducere PRRS i Danmark. Simpelt hen for at få en højere sundhed. Og det vil på den lange bane give en bedre økonomi. Men det er klart, med de store energiomkostninger, vi kan se, der vælter ind over erhvervet – der kommer der altså nogle store regninger, som folk skal forholde sig til. Og det gør det svært, siger Erik Larsen.