Henrik vaccinerer imod ornelugt: - Det er, som jeg håbede. Vi er blevet fri for kastration
Fri for kastration og et løft i resultaterne. Henrik Mortensen og hans team på Falde Overgaard kan kun glæde sig over, at muligheden for at levere ornelugt-vaccinerede grise til slagteriet er blevet en realitet.
Hvis man lige ser bort fra den aktuelle pris på en slagtegris, så har Henrik Mortensen ikke meget at klage over i forhold til slagtegriseproduktionen på Falde Overgaard, da vi denne formiddag mødes på Ejstrupvej 20 i Løgstør ved den store, lyse, utraditionelle Agrifarm-konceptstald, der vidst fortsat godt kan kaldes en ny stald.
Vil du læse mere?
Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.
Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.
Men vi vil rigtig gerne tilbyde dig et digitalt abonnement i 30 dage for kun 30 kroner.
Alle podcasts her er fremstillet ved hjælp af kunstig intelligens – både lyd og manuskript. Indholdet bygger på Effektivt Landbrugs egne artikler og er redaktionelt gennemgået.
Dagens avis
Nyeste afsnit
3. oktober 2026
9 min · 2. oktober
Ny gødskningslov rammer markplaner, jurister kritiserer stop for grisestalde, og Danish Crown varsler en stor organisationsændring.
- Det er, som jeg håbede. Vi er blevet fri for kastration, lyder det fra Henrik Mortensen, der i stedet vaccinerer med Improvac i slagtesvinestalden. Fotos: Camilla Bønløkke
Teamet klarer nemt at vaccinere et hold på 450 grise på halvanden time.
Tilvæksten er højere nu, end da der blev kastreret. Det dokumenteres ikke mindst i kraft af de data, som de får fra vægtene i hvert enkelt staldafsnit.
Der skal anvendes en sikkerhedssprøjte, når der vaccineres med Improvac.
Testiklerne på en vaccineret gris er mindre end på en uvaccineret hangris, og samtidig er pungen mindre rød.
Erfaringen er, at grisene er lettere at drive med ved første vaccination, men til gengæld er de mere rolige og dovne, når de så skal have andet stik.