Fart på: ATV-markedet er i rivende udvikling
En gang blev ATV'er nogle steder i landbruget betragtet som dyrt legetøj. Sådan er det ikke længere, og markedet for ATV'er er i rivende udvikling.

Der er god grund til, at Niels-Peter Bjerring smiler. Hans ATV-forhandling er gået stødt fremad i de 20 år, han har solgt ATV'er i Tappernøje.
ATV-TURBO I Tappernøje mellem Næstved og Præstø i Sydsjælland ligger Danmarks største ATV-forhandler, NP Motor. Ejer og direktør Niels-Peter Bjerring har fire ansatte, og 2.400 kvadratmeter butik til de små fikse ATV’ere (All-Terrain Vehicle, red.). Men sådan har det ikke altid været, oplyser Niels-Peter Bjerring.
- Jeg startede NP Motor tilbage i 2003, på fritidsbasis til at starte med. Jeg har en mangeårig passion og forkærlighed for crossmaskiner, motorcykler, og alt hvad der siger brum-brum, og jeg fandt jo meget hurtigt ud af, at nyhedsinteressen for ATV’erne var stor, fortæller han og fortsætter:
- I begyndelsen var det primært Hr. og Fru Danmark, der var interesseret i dem som hyggekøretøjer, men meget hurtigt tog landmænd, entreprenører og andet godtfolk også ATV’erne til sig.
Små sikre skridt
Firmaet har siden den spæde start to gange flyttet lokaltioner på grund af pladsmangel. I 2007 rykkede NP Motor i en godt 700 kvadratmeter stor lade, men efter 10 år der blev pladsen for trang, og firmaet flyttede til de nuværende lokaler. Og hemmeligheden bag succesen er, ifølge Niels-Peter Bjerring, enkel.
- Vi har taget små sikre skridt frem. Ingen store armbevægelser eller for store sats, men stille og roligt bygget solidt op fra bunden.
- Vi har et godt fundament til at drive butikken på. Og jeg bilder mig selv ind, at vi efter så mange år har fået skabt et rimelig godt ry i branchen, så folk, der søger efter en ATV, nogle redskaber dertil eller søger et godt værksted, typisk kommer til os, lyder det fra Niels-Peter Bjerring.
Kineserne kommer
ATV-markedet har typisk været præget af japanske modeller fra kendte mærker som Yamaha, Honda og Kawasaki. Men på det seneste har de japanske producenter fået konkurrence fra Kina, og de kinesiske modeller har også fået stigende udbredelse i Norden.
- ATV-fabrikanten CF Motor er kinesisk. Den er også verdens hurtigst voksende leverandør af ATV’ere, og har således fået fodfæste i store dele af det globale ATV-marked, fortæller NP Motor-direktøren.
- Det er over hele verden, at CF Motor stormer frem. I et land som Sverige sidder de på over 25 procent af markedet, meddeler han og fortsætter:
- Selv om ATV’erne bliver produceret i Kina, kan man ikke længe kalde det for for billigt eller af lav kvalitet. Siden 2014 har de bygget motorcykler for KTM, så vi har med en fabrik at gøre, som absolut kan finde ud af at lægge en svejseklat, og trække et ledningsnet.
Pæne prisforskelle
Der er stor prisforskel mellem de kinesiske modeller og de dyrere japanske. En ATV fra CF Motor koster typisk i omegnen af 35.000-40.000 kroner, mens priserne på ATV’er fra Yamaha og Honda kan løbe helt op imellem 70.000 og 80.000 kroner.
Og hos NP Motor har man et bredt sortiment med noget for enhver smag.
- Vi sælger ATV’er fra Honda, primært til vores helt professionelle kunder, og så har vi også maskiner fra CF Motor, TGB, som er et mærke fra Taiwan.
Det nutidige sortiment står i en skarp kontrast til den spæde start, hvor de mange udnyttelsesmuligheder endnu ikke var blevet realiseret i forhold til landbruget.
En historie med landbrug
- I starten, hvor vi stod på erhvervsstandene, betragtede landmændene ATV’er som noget pjat, og noget, der mest var legetøj. Efter ganske få år begyndte de dog at komme for at spørge ind til sprøjter, tromler og andre redskaber, og i dag er der vel næppe en landmand, der ikke har en ATV til småopgaverne, siger Niels-Peter Bjerring og fortsætter:
- Landmænd udgør en pæn stor procentdel af vores kundekartotek. Vi har nogle af de store bedrifter, hvor de både har to og tre ATV’ere. Det er gode kunder, der slider deres grej op, og løbende skal have det repareret og serviceret, men som også investerer i nyt
Hvorfor er det en god idé at investere i en ATV?
- Som jeg plejer at sige, fylder ATV’en et hul ud rigtig godt – mellem at bruge en stor traktor, og så at være på gåben med trillebør. Det er lige dér, den rammer. Den kan løse mange opgaver som blandt andet pletsprøjtning – for eksempel på steder, hvor den store traktor ikke kan komme frem. Den er bare et supergodt redskab, der er drønbilligt i indkøb med lave driftsomkostninger og løser en masse småopgaver, lyder svaret fra NP Motor-direktøren.
Flere opgaver i fremtiden
Han forestiller sig, at ATV’er i fremtiden vil kunne påtage sig endnu flere opgaver, end tilfældet er nu.
- Jeg er overbevist om, at vi vil se flere specialiserede ting af forskellig art, der kan anvendes til ATV’er, vurderer han og fortsætter:
- Specielt på det amerikanske marked, der er verdens største, ser man masser af innovation og udvikling af nye redskaber. Der er efterhånden et særdeles bredt sortiment, og med de redskaber, der fås i dag, kan man drive et lille landbrug med en ATV alene.
Og den fleksibilitet, der er i den enkelte ATV, er med til øge det udsnit af opgaver, maskinen kan udføre.
- Den størrelse, en ATV har, er i hvert fald en fordel ved for eksempel vådområder, hvor større maskiner synker i. Hvis der er differentialespærre på, kan man køre på slotsplæner og så videre, uden at rive i underlaget, og generelt er det væsentligt mere skånsomt for det, man kører på.