Schäffer investerer stort i innovation

Alle motorer mellem 26 og 50 hk er nu 3-cylindrede motorer, som yder et større drejningsmoment og som leverer mere effekt ved lavere omdrejninger end tidligere.

Den tyske maskinproducent Schäffer følger den grønne trend og opdaterer hele virksomhedens motorprogram og gør læsserne mere energieffektive.

- Schäffer er og har altid været meget kundeorienteret. Derfor vil man ikke acceptere, at nye emissionskrav og konsekvensen heraf - mindre motorer i nogle mellemstørrelse-modeller – stiller brugerne med mindre effektive maskiner.

Derfor har Schäffer gennem unikke innovationer øget virkningsgraden markant på drivlinjen, lyder det fra den danske importør Helms TMT-Centret A/S, der har afdelinger i Herning, Aarhus og Ringsted.

Medindehaver Jakob Helms forklarer, at alle motorer mellem 26 og 50 hk er nu 3-cylindrede motorer, som yder et større drejningsmoment og som leverer mere effekt ved lavere omdrejninger end tidligere.- Det giver brugeren en stærkere og mere økonomisk læsser. Koblet med den nye SPT-transmission (Schäffer Power Transmission) overføres kræfterne endnu mere effektivt til hjulene og forbedre den velkendte Schäffer skubbekraft yderligere, forklarer Jakob Helms.

El-læsser med lithium-ion-teknologi

Schäffer har foruden en innovativ produktudvikling af diesellæsserne skabt den emissionsfire 23e el-læsser med lithium-ion-teknologi.

- Den er verdens eneste el-drevne hjullæsser med lithium-ion-teknologi og en tophastighed på 20 km/t, oplyser importøren Helms TMT Centret.

Model 23e har op til 5 timers samlet driftstid og kan genoplades på 30 min. Med lynlader eller 2-4 timer med standard-ladestation. Schäffer 23e håndtere 1.300 kg op til 2,88m og vejer 2.300 kg.

Øget komfort

SPT-transmissionen byder også på øget komfort sammen med det øgede moment.

- Den elektroniske motorstyring og transmission snakker ganske enkelt sammen og sørger for at optimere transmissionen til motorens drejningsmoment. Samtidig byder de ind med sikkerhedsfunktioner som overophedningsvagt, motoromdrejningsbeskyttelse og mulighed for elektronisk »Speed Control« og »Hill Start«-funktion.

HFT-akslerne er velkendte komponenter i de større Schäffer-læssere og -teleskoplæsser. De er nu også standardudstyr i alle modeller med kardanaksel.

- Fordelene for brugeren er tydelige – større skubbekraft, hurtigere betjening, mindre brændstofforbrug og minimale vedligeholdelsesomkostninger, understreger Jakob Helms.

Ny transmission

Den store forskel i brændstofforbruget hentes i en langt mere effektiv virkningsgrad i det nye hydrauliske transmissionssystem HTF – High Traction Force.

- Virkningstab i et hydraulisk system er en velkendt udfordring, som udvikler varme, og skal håndteres ved køling og dermed opstår et stort behov for køling.

Det nye Schäffer-transmissionssystem øger effektiviteten med 21 procent i transmission og sænker dermed både behovet for køling og forbruget af brændstof, slutter Jakob Helms.  

l-l

Læs også