Raser over afgrødepolitik
På grund af krigen i Ukraine skal store mængder afgrøder eksporteres ud af landet via Polen. Men nu oplever man et forøget buraukratisk apparat ved grænsen mellem de to lande, og det vækker utilfredshed fra ukrainsk side.

Andriy Dykun, formand for Ukraines landbrugsråd, advarer mod at skabe flere hindringer for eksport af landbrugsprodukter mellem Ukraine og Polen, da det vil gavne fællesfjenden, Rusland.
Siden Ruslands invasion af Ukraine har de ukrainske landmænd mistet deres vigtigste logistikruter til eksport af deres produkter, især via havne. For at forhindre en fødevarekrise oprettede EU-landene akut såkaldte »Solidarity Lanes« ved hjælp af alle transportformer og afskaffede kvoter for fødevareeksport til EU-markedet i et år for Ukraine.
Som følge af begrænsningen af traditionelle søveje til eksport af ukrainske landbrugsprodukter blev der indgået aftaler med Polen om at forenkle kontrolprocedurerne ved grænsen om sommeren og tidligt efterår 2022.
Imidlertid rapporterer ukrainske landmænd, at de siden den 17. februar har oplevet øget veterinærkontrol og deraf følgende store forsinkelser ved grænsen til Polen ved Yagodyn-Dorogusk grænseovergangen, når de eksporterer korn fra Ukraine både til Polen og i transit gennem Polen til andre lande.
- Set i lyset af det konkrete fald i eksporten af landbrugsprodukter, især korn, på den ukrainsk-polske grænse skaber uoverstigelige hindringer for ukrainske eksportører, hvilket igen vil have kritisk indflydelse på både landbrugssektoren i Ukraine og økonomien som helhed. Og det er et stort problem for landet i krigstider, siger Andriy Dykun, der er formand for det ukrainske landbrugsråd.
Er bekymret over situationen
Landbrugsrådet, der repræsenterer mere end 1.100 små og mellemstore landbrugsproducenter fra hele Ukraine, er bekymret for situationen på den ukrainsk-polske grænse.
Som rapporteret af nationale virksomheder, er kontrol af foderkorn i tog og lastbiler blevet ændret siden den 16. februar i år. Som følge af ændrede politik er hyppigheden af inspektioner af korn i lastbiler omgående blevet forøget. Også jernbanevogne er blevet inspiceret ved korneksport.
Dette har ført til, at tog siden midt i fenruar har været efterladt på Dorogusk-stationen i op til 3-4 dage til veterinær kontrol. inden da tog det blot en enkelt dag.
- Vil kun gavne Rusland
Desuden er det siden den 27. februar blevet forbudt at eksportere korn fra Ukraine gennem Izov-Krubiesz-jernbaneovergangen.
Ifølge ukrainske landmænd vil skabelsen af yderligere hindringer for eksport af landbrugsprodukter, især transitvarer, mellem Ukraine og Polen via landevejene ikke gavne de to lande, men vil derimod gavne fjenden - Rusland - i lyset af den igangværende krig.
Den ukrainske landbrugsråd slår fast, at det er afgørende, at få genoprettet den tidligere procedure for selektiv kontrol af korn, der transporteres over den ukrainsk-polske grænse via jernbane og landevej.
Søger ny aftale med Rusland
Europa-Kommissionen har tidligere opfordret medlemsstaterne til at arbejde på at øge infrastrukturmæssige potentialer for nye eksportkorridorer for Ukraine og etablere nye infrastrukturelle forbindelser som en del af statens genopbygning på lænmgere sigt.
Derudover har Kommissionen opfordret nationale myndigheder til at være langt mere fleksible og sørge for tilstrækkeligt personale for at fremskynde procedurerne ved grænseovergangene.
Eksportmulgihederne via landjorden er af afgørende betydning for leverancer af korn og andre afgrøder, især til fattige lande i Afrika. Den aftale, dersom Ukraine sidste år indgik med Rusland, og som giver mulighed for ukrainsk eksport af korn via Sortehavet, udløber i denne måned, og ifølge nyhedsbureauet Reuters vil Rusland ikke forlænge aftalen, med mindre vestlige sanktioner mod landet i nogen grad bliver ophævet.
Omvendt kræver Ukraine at man i en ny aftale får mulighed for at eksportere korn fra flere havne i området. Den ukraineske korneksport er faldet med næsten 27 procent i den nuværende 2022/23-sæson sammenlignet meed forrige sæson, både på grund af mindre afgrøder i det krigshærgede land, men også på grund af blokade af sørveje.