Nudging skubber til salget af økologisk grisekød
I et eksperiment, foretaget af Økologisk Landsforening i samarbejde med Coop Danmark og adfærdsforskningsvirksomheden iNudgeyou, er det lykkedes at øge salget af svinekød med knapt 40 procentpoint med klar skiltning om økologiens merværdi.

Salget af økologisk grisekød kan øges med op til 36,8 procentpoint, når skilte fortæller, at det er produceret i Danmark, og at kunderne samtidig får info om økologiens merværdi. Fotos: Økologisk Landsforening
Hvad gør, at du vælger økologisk svinekød fremfor den ikke-økologiske eller omvendt? Er prisen en faktor? Dyrevelfærd? Ja der kan være mange årsager til, at en forbruger vælger et givent produkt fremfor et andet.
Vil du læse mere?
Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.
Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.
Men vi vil rigtig gerne tilbyde dig et digitalt abonnement i 10 uger for kun 10 kroner om ugen.

Læs hele artiklen
Få straks adgang til at læse hele artiklen uden abonnement. Det koster kun 15 kr.
Allerede abonnent? Log ind her