Fødevareproducenter som Arla og Danish Crown slipper for billigt, når man markedsfører sine produkter som klimavenlige på forkerte præmisser. Det mener Enhedslisten, foreningen Greenpeace og Forbrugerrådet Tænk, der i et debatindlæg i Berlingske kalder på handling fra erhvervsminister Simon Kollerup og fødevareminister Rasmus Prehn.

Debatindlægget kommer blandt andet i kølvandet på, at Arla og Danish Crown begge oplevet kritik, efter man har markedsført produkter som klimavenlige. Noget, der i tilfældet med Danish Crown, førte til, at man trak sit »klimakontrolleret«-mærke tilbage. 

Trioen mener, at fødevareproducenterne har muligheden for at slippet for billigt, fordi Fødevarestyrelsen maksimalt kan udstede en bøde på 10.000 i tilfælde af vildledende markedsføring. I stedet mener de tre parter, at man i højere grad bør bringe forbrugerombudsmanden i spil, da vedkommende kan udstede bøder i millionklassen.

- I dag mangler der konsekvenser for virksomheder, der pynter sig med luftige grønne udsagn om klimafordelene ved deres produkter. Ikke mindst på fødevareområdet, hvor markedsføringsloven ikke bliver anvendt til vurdering af vildledningssager, skriver de tre parter i debatindlægget.

Business