Der er lagt op til en stor åbningsfest, når Land & Fritid fredag den 2. september slår dørene op til en splinterny butik på Vejlevej 137 i Fredericia, der tidligere husede T.Hansen.

- Det skal ikke være en hemmelighed, at vi længe har kigget efter den perfekte lokation for os i Fredericia, og da muligheden opstod, slog vi til. Vi er meget glade for at flytte ind i store og moderne lokaler på Vejlevej, som passer perfekt til vores sortiment og udtryk, siger kædedirektør i Land & Fritid, Erik Dalsro Jørgensen.

Land & Fritid er ejet af DLG, som sidste år flyttede sit hovedkontor til Fredericia, og det giver dermed også god mening at have en Land & Fritid-butik i byen.

Land & Fritid er en landsdækkende detailkæde med over 40 butikker og en velfungerende webshop, og henvender sig til »folk på landet« og dem, der har husdyr på hobbyniveau. Derudover har kæden også et bredt sortiment til jægerne.

Bedste regnskab nogensinde

Siden sommeren 2014 har Erik Dalsro Jørgensen været kædedirektør for Land & Fritid, som har haft en voldsom vækst de senere år og i 2021 præsterede et historisk godt resultat.

- Vi er gået fra en kæde, der havde svært ved at tjene penge til at levere det bedste resultat i kædens historie, og derfor er det også naturligt, at vi udvider med flere butikker. Det er åbningen i Fredericia et godt eksempel på, siger Erik Dalsro Jørgensen og fortsætter:

- Vi tror, at mennesker er med til at gøre forskellen, og derfor har vores butikspersonale også ret stor handlefrihed, og kan være med til at gøre en stor forskel i den lokale butik og i deres nærområde. Det er jeg sikker på, at kunderne, der besøger butikken i Fredericia, vil mærke.

Et større fokus på private labelprodukter samt bedre og mere veldrevede butikker har været nogle af hovedingredienserne i den turnaround, som Land & Fritid har været igennem. Et bredt og stærkt sortiment til hest, hund og kat med stor satsning på gode private labelprodukter skal skabe yderligere succes i fremtiden.

Andre behov end tidligere

- Herudover er Land & Fritid siden 2016 blevet en betydelig spiller inden for jagt- og outdoor med vores eget brand, Mike Hammer, fortæller Erik Dalsro Jørgensen.

Han fremhæver, at Land & Fritid var de første til at sælge bionedbrydelige haglpatroner til jagt, og det har kunderne taget til sig.

- DLG har 26.000 ejere, og det er trods alt dem, der tegner sig for størstedelen af de jordarealer, der bliver drevet jagt på. Her mærker jeg, at tilfredsheden med de bionedbrydelige patroner er stor, påpeger Erik Dalsro Jørgensen

Strukturudviklingen i landbruget viser en tendens med færre traditionelle landbrug men til gengæld flere hobbylandbrug. Derudover viser statistikkerne, at antallet af kæledyr generelt vokser samtidig med, at der er en stigende interesse for haven og biodiversiteten.

- Der er ingen tvivl om, at vi ser andre behov end tidligere. Typisk etablerer hobbylandmanden sig med heste- og hønsehold samt andre kæledyr, og det er her, at vi kan dække kundens behov. Faktisk vil jeg gå så langt som at sige at vi er totalleverandør indenfor flere af områderne, slutter Erik Dalsro Jørgensen.

Business