Arla har nu resultatet klar for første halvdel af 2019.

I en pressemeddelelse skriver selskabet, at man i første halvdel af 2019 oplevede en usædvanlig stabilitet på det ellers volatile globale mælkemarked, med stabile aconto-mælkepriser til andelshavere i hele Europa. Andelsselskabet leverede sin højeste Arla-indtjening i tre år, forbedrede lønsomheden og fortsatte væksten for strategiske brands i både Europa og internationalt. På tværs af forretningen har transformationsprogrammet Calcium leveret resultater hurtigere end forventet og er nu tæt på målet for helåret.

Koncernens samlede omsætning steg 2,0 procent til 5,2 milliarder EUR sammenlignet med 5,1 milliarder EUR i første halvår af 2018, drevet af en vækst for selskabets strategiske brands på 4,6 procent og højere salgspriser. Særligt Arlas internationale segment leverede her en volumendrevet vækst for brandede produkter på 10,2 procent.

I første halvår af 2019 leverede Arla en nettoresultatandel på 2,3 procent mod 2,2 procent i første halvdel af 2018. Selskabet forventer, at nettoresultatandelen for helåret vil ligge inden for målsætningen på 2,8 til 3,2 procent.

Arla-indtjeningen, som måler den værdi, Arla skaber pr. kilo ejermælk, er den højeste i tre år med 36,1 EUR-cent mod 34,7 EUR-cent i første halvår af 2018, primært som følge af transformationsprogrammet Calcium, der har leveret omkostningsbesparelser over forventningerne.

- Den usædvanlige stabilitet på det globale marked for mejeriprodukter har gjort det muligt for Arla at fastholde det momentum, vi skabte i 2018. Vi har styrket vores konkurrenceevne og forbedret lønsomheden, samtidig med at vi har lanceret vores ambitiøse klimamål om at blive CO2 neutral inden 2050. Fremadrettet i 2019 har vi fokus på at nå vores ambitiøse mål for helåret, mens vi samtidig også er forberedte på de usikkerheder, der fortsat er omkring Brexit, siger Arla Foods' CEO Peder Tuborgh.

Læs hele Arlas pressemeddelelse her.

Business