Ny app skal sende landbrugets arbejdssedler i skraldespanden
Indenfor digitale løsninger står FarmBackup nu klar med en ny app, hvor medarbejdere på landbrug og maskinstationer kan registrere dagens arbejde, så man sikrer det korrekte grundlag for fakturering, driftsanalyse og lønudbetaling.

Produktiviteten kan hæves med fem procent ved at bruge big data i landbruget, viser en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer ifølge udviklerne af den nye app. Brødrene Søren Iver Knudsen (tv) og Anders Knudsen (th) er iværksætterne bag FarmBackup Task. Foto: Peter Prik Larsen
Nu lanceres endnu en digital løsning, der er tænkt som en hjælp til landmanden i en travl hverdag. Nemlig en mulighed for at registrere arbejdstid m.m. digitalt.
- For landmanden er der virkelig et stort potentiale i at udnytte de muligheder, som digitalisering af landbruget giver. Når maskinerne kan »tale sammen« og levere information om produktionen, kan landmanden træffe de rigtige beslutninger i sin produktion. Samtidig åbner det for et nyt marked for virksomheder, der sælger produkter og services inden for landbrugssektoren, lyder det desuden fra Birgitte Feld Mikkelsen, der er centerchef for Markforsøg hos Teknologi og Analyse ved Teknologisk Institut.
Sparer tid og mindsker fejl
Selvom den moderne landmand er på forkant med udviklingen, er det langt fra alle i branchen, der har taget digitaliseringens fordele til sig.
Faktisk rummer landbruget et enormt, uudnyttet potentiale, hvad angår data og digitale løsninger. Det mener Anders Bram Knudsen, som er marketingchef og medstifter af FarmBackup. Med en nylanceret app, som skal erstatte de fysiske arbejdssedler, vil start up-virksomheden således optimere den daglige administration samt skabe en lettere og mere effektiv arbejdsdag for landmænd såvel som maskinstationer, oplyser han i en pressemeddelelse.
- Når det kommer til apps, er der nøjagtigt samme behov som med ethvert andet arbejdsredskab: De skal være enkle, nemme at betjene og samtidig bidrage til at effektivisere forretningen, så der skabes værdi i hverdagen. Vi har derfor udviklet app’en som svar på landbrugets stigende behov for effektive digitale løsninger.
Som virksomhedsejer får du med FarmBackup Task, let og overskuelig adgang til den data, som medarbejderne indberetter. På den måde sikres det korrekte grundlag for fakturering, driftsanalyse og lønudbetaling. Bortkomne eller oversete arbejdssedler er ikke længere en bekymring, da al data er sikret i skyen, lyder det i præsentationen.
- Som administrator giver det dig for eksempel et større overblik, at du kan se på skærmen, hvor mange arbejdsopgaver dine ansatte har udført, i stedet for at du har en bunke arbejdssedler, du skal gennemgå, før du har helt styr på mængden af udført arbejde. App’en håndterer ligeledes registrering af timer til lønudbetaling, så du kan nu en gang for alle slippe af med papir og blyant.
Alt tidsforbrug registreres
For at sikre en app, der er så professionel og brugervenlig som mulig, er Task blevet udviklet i tæt samarbejde med landmænd og maskinstationer. En af dem, der har siddet med rundt om bordet, er Kjærsgaard Maskinstation, som nu har taget Task til sig som et redskab i dagligdagen.
Ejer Keld Kjærsgaard fremhæver blandt andet fordelen ved systemets start- og stopknap, som aktiveres hver gang en opgave påbegyndes eller afsluttes, hvorefter du nemt kan regne den effektive tid ud. På den måde har du nemlig hele tiden sikkerhed for, at tidsforbruget bliver registreret med mindst mulig risiko for fejl.
- Før vi introducerede Task, fik du stukket en arbejdsseddel i hånden af medarbejderne, som skulle bringes med tilbage til kontoret. I og med at vi registrerer al data på mobilen, giver det meget større overblik og sikkerhed for, at det arbejde, vi udfører, bliver registreret på den mest korrekte måde, pointerer Keld Kjærsgaard og fortsætter:
- Derudover er det dejligt praktisk for både mig og medarbejderne, at vi altid har systemet lige ved hånden, da man jo sjældent befinder sig uden mobilen. Så nu kan jeg bare sidde i traktoren, imens jeg tildeler arbejdsopgaverne til de forskellige folk. Og al information lige fra rutebeskrivelse, kontaktoplysninger og noter om, hvad opgaven går ud på, ligger bogstavelig talt i lommen.
Overblik
Ifølge Anders Bram Knudsen fra FarmBackup er Task ikke mindst udviklet for at sikre det bedst mulige overblik over driftsomkostningerne og dermed det mest optimale udgangspunkt for at træffe de rigtige beslutninger. På den måde skriver app’en sig naturligt ind i hele det forretningskoncept, som kendetegner FarmBackup.
- Vores mission er at skabe et farm management-system, som kan gøre det lettere for landmænd og maskinstationsejere i Danmark såvel som i udlandet at drive en effektiv, rentabel forretning ved hjælp af en fleksibel og innovativ digital platform. Med Task har vi udviklet en løsning, der hjælper chefen såvel som den ansatte med at spare tid og bidrager til at optimere deres processer, uanset om arbejdet foregår i marken eller på kontoret. Sådan lyder det afslutningsvis fra landmandssønnen fra Lolland, der til daglig driver FarmBackup sammen med sin bror Søren Iver Knudsen.