75 skoleelever fra 7. årgang på Rosendalskolen i Hobro prøvede for nylig at være landbrugsrådgivere for en dag, da virksomhedsrådgiver i Agri Nord, Jørgen Cæsar Jensen, underviste dem i matematik.
De skulle blandt andet regne på foderpriser, slagtevægt, indkøb og fortjeneste.
Undervisningen er en erstatning for en projektuge, der ikke kunne afvikles på grund af de nuværende coronarestriktioner.
- Vores elever trænger virkelig til at prøve noget andet og få lidt luftforandring, og de havde glædet sig sådan til projektuge, så derfor har vi fundet et alternativ til dem, fortæller skolelærer Line Gundersen Vetter, der er en af idékvinderne bag konceptet.
I denne uge er det 8. klasserne, der skal prøve kræfter med landbrugsmatematikken ved en såkaldt fagdag i matematik.
- Landbruget har en stor og vigtig opgave i at vise vores erhverv frem overfor det omgivende samfund og ikke mindst for elever i både folkeskolen og på de videregående uddannelser, siger Jens Verner Pedersen, der er medlem af bestyrelsen i Agri Nord og ansvarlig for skolekontakten.