Kombinationen af et godt budget og benchmark af bedriften kan ifølge driftsøkonom Mogens Larsen sikre fødevareproducenter overblikket
Fjerde kvartal af året er sæson for at få lagt budget for
det kommende år.
For mange fødevareproducenter er det et krav, hvis de vil
låne penge. Men flere har også fået øjnene op for at bruge budgetterne aktivt
på bedriften, vurderer driftsøkonom i LandboNord Mogens Larsen. Han peger på,
at det umiddelbart kan lyde håbløst at lægge et budget for 2016 – men ifølge
driftsøkonomen er det langt fra tilfældet:
- Det er rigtigt, at der kan ske meget i løbet af året,
men budgettet giver et detaljeret overblik. Det beskriver din virksomhed og
giver et værdifuldt indblik i, hvilke parametre du løbende skal ændre på, hvis
prisen på eksempelvis mælk ændrer sig med ti øre.
Udfordrer kunden
Budgettet bliver udarbejdet i et samarbejde mellem den
enkelte fødevareproducent og driftsøkonomen. På den ene side skal det indeholde
realistiske mål, men Mogens Larsen lægger også vægt på, at udfordre kunden på,
om bedriften ligger på et rigtigt niveau:
- I forbindelse med budgetlægningen går jeg også ind og
ser, om der er noget, som vi kan kæde budgettet sammen med. Her tænker jeg især
på potentialescreening og mini-benchmark, hvor vi ser på bedriftens
omkostninger og indtjening i forhold andre i branchen, siger han. .
Kombinationen af et godt budget og benchmark af bedriften
skal gerne ende med at sikre den enkelte fødevareproducent det bedste overblik,
så han undgår panikløsninger, men i stedet træffer beslutninger på det bedst
mulige grundlag, lyder det fra Mogens Larsen.