New Hollands T7 Heavy Duty-topmodel virker ikke tungere end dens udstråling. Fra kabinen tager mange ting sig ens ud, selvom der er 160 hk i forskel fra mindste til største T7-er.
De første Heavy Duty-traktorer i T7-serien fra new Holland er så småt begyndt at komme til landet og prøver for første gang kræfter med dansk muld her i dette forår.
Effektivt Landbrug var med, da et veludstyret eksemplar af en New Holland T7.315 med 315 hk forleden var i marken nær Havndal ved Hadsund.
De to nye T7 Heavy Duty-modeller T7.290 og T7.315 placerer sig som storebrødre i den i alt ti modeller store T7-søskendeflok fra New Holland. T7-serien består af fire modeller med standard akselafstand på 2.734 millimeter med max.hk uden EPM fra 155 til 200 hk, ligeledes fire modeller med lang akselafstand på 2.884 millimeter med effekter fra 200 til 260 og nu altså de to nyeste topmodeller med lidt større akselafstand på 2.995 millimeter og henholdsvis 288 og 313 hk.
Maksimal ydelse på 315 hk
I den lette jordtype byder den seksfurede Kverneland ikke på de store udfordringer for den kraftige topmodel i T7-serien, T7.315 Heavy Duty.
Uden andre dikkedarer end New Hollands ECOBlue HieSCR (højeffektiv selektiv katalytisk reduktion) teknologi og en turbolader med styret variabel geometri yder motoren det, modelbetegnelsen antyder, 315 hk, når alle sejl er sat.
De to Heavy Duty-modeller fås kun med producentens trinløse variable transmission, Auto Command (CVT), der har fire centrale punkter i hastighedsspektret, hvor der er direkte mekanisk træk og dermed overførsel af 100 procent mekanisk effekt.
I praksis kunne denne tilstand registreres i marken ved Havndal som et automatisk optimeret motoromdrejningstal på cirka 1.100 omdrejninger ved en fremkørselshastighed mellem otte og ni kilometer i timen.
I et område af marken, hvor jorden var en smule kraftigere og ploven tungere at trække, optimerede CVT-transmissionen og motoren sig på et lidt højere omdrejningstal, men med samme fremkørselshastighed. Stadig med et brændstofforbrug omkring de 30 liter i timen.
Stort momentområde
Ingen tvivl om, at den variable geometri i form af variabel vingestilling i turboladeren gør sit arbejde godt for traktorens FPT-motor.
Det fornemmes knapt i førerkabinen, at automatikken sender omdrejningstallet lidt op, og det må tilskrives en næsten ikke mærkbar belastningsrespons i kombination med et stort omdrejningsområde med et konstant højt drejningsmoment.
Ifølge producenten leverer FPT-motoren i de to Heavy Duty-modeller sit maksimale drejningsmoment over hele 500 motoromdrejningstal fra 1.200 til 1.700 motoromdrejninger.
Det absolut maksimale drejningsmoment findes ved kun 1.400 motoromdrejninger, hvilket bidrager til et ganske behageligt arbejdsmiljø for kabinepersonalet, selv når traktoren i al stilfærdighed yder sit yderste.
Læs hele artiklen i Effektivt Landbrug Weekend