New Holland har lige udvidet deres udbud af metandrevne traktorer med T7.270 Methane Power, og på Agritechnica præsenterer man nu næste skridt på rejsen mod at gøre landmanden selvforsynende med drivmidler til maskinparken - i hvert fald hvis han har et biogasanlæg.

New Holland er nemlig klar med en prototype på en hybrid-teleskoplæsser i fuld størrelse. Der er altså tale om en teleskoplæsser med en ni-meter arm og en løfteevne på 4,2 ton.

Maskinen, der i øjeblikket er i testfasen, har et elektrisk drivsystem, der er forbundet med et supplerende batteri og et strømforsyningssystem i form af en metandrevet motor. Maskinen kører fuldt elektrisk i op til fire timer ved mellemtunge opgaver og op til seks timer ved let arbejde.

Ved tungt arbejde leverer den firecylindretde F28-metangasmotor fra FPT supplerende strøm og oplader samtidig batteriet. Batteriet kan også hurtigoplades, hvis man ønsker det. Den elektriske metan-konfiguration gør det muligt at arbejde hele dagen uden at skulle tanke op eller genoplade.

Teleskoplæsseren drives af strøm - når der er behov for det, laver den metandrevne FPT-motor supplerende strøm og oplader på samme tid batteriet.

Teleskoplæsseren drives af strøm - når der er behov for det, laver den metandrevne FPT-motor supplerende strøm og oplader på samme tid batteriet.

70 procent lavere energiforbrug

Elektricitet, der produceres på gården via solceller eller biogas, kan bruges til at genoplade batterierne, så brændstoffet er fuldt ud vedvarende. Det betyder også, at biogasanlæg, der bruger afgrøder og affald fra gården, kan drive deres egne maskiner ved hjælp af teknologi udviklet af Bennamann, hvor CNH ejer en majoritetsandel.

Den 2,8-liters motor genererer 100 hestekræfter og kører med fast hastighed for at minimere brændstofforbruget og samtidig opretholde ydeevnen. Det bidrager til at forlænge serviceintervallerne og maksimere effektiviteten.

Der er en nominel effekt på 112 hestekræfter til rådighed ved hydraulikpumpen og 154 hestekræfter til rådighed til trækkraft. Et batteri på 70 kWh leverer elektrisk strøm i både hybridtilstand, når motorhastigheden holdes på det mest effektive arbejdspunkt – og i fuldt elektrisk tilstand.

Forsøg med maskinen har vist op til 70 procent besparelse i energiforbruget sammenlignet med dieselalternativer og 30 procent bedre ydeevne, effektivitet og autonomi end et sammenligneligt dieseldrevet køretøj under typiske materialehåndteringsopgaver.

Det 70 kWh store batteri gør maskinen i stand til at arbejde i seks timer ved lette opgaver.

Det 70 kWh store batteri gør maskinen i stand til at arbejde i seks timer ved lette opgaver.

Viser fortsat engagement

Det elektriske drivsystem forbedrer produktiviteten. Det gør det, fordi fremdriften fungerer uafhængigt af redskabsstyring, shuttle-responsen kan justeres, og der er færre bevægelige dele – det reducerer vibrationer og forbedrer både pålidelighed og komfort. Dertil kommer selvfølgelig, at chaufføren og folk omkring maskinen nyder godt af minimal støj og nul emissioner. Det gælder også dyr i stalde.

- Med denne prototype viser New Holland sit fortsatte engagement i strategien »Clean Energy Leader«, der bygger på vores førende position inden for maskiner til alternative brændstoffer, siger Marco Gerbi, fra New Holland.

- Vores mål er at hjælpe vores kunder med at øge produktiviteten og rentabiliteten på deres gårde ved at udvide vores sortiment af maskiner til alternative brændstoffer, der ikke går på kompromis med effektiviteten eller produktiviteten, men som samtidig bidrager til at minimere landbrugets CO2-aftryk.

AgritechnicaMaskiner