Det sker alt for sjældent, at landmænd, der får dårlig rådgivning i en bank, rejser sagen og vinder den, mener finansrådgiver
Finansrådgiver i Jysk Finans & Råvarer, Per Sveistrup,
mener, at bankerne generelt er sluppet for nemt om mange sager med dårlig
rådgivning, herunder swapsager, fordi der er et skævt styrkeforhold mellem dem
og deres kunder.
- Det er for nemt for banken bare at anke en swapsag, mens
den derimod ofte slider meget hårdt psykisk på kunden, som ikke har nær så
mange ressourcer at gøre med. Mange af
sagerne lugter langt væk af, at det bare er et spørgsmål om for banken at
trække tiden ud i håb om, at kunden bliver nødt til at give op, siger Per
Sveistrup, og tilføjer:
- Taber banken penge på sagen, så har den det lige fint af
den grund, for så hæver den bare rentemarginalen over for sine kunder. Det kan
kunden jo ikke bare gøre. En landmand kan jo ikke bare hæve indtjeningen i sin
egen virksomhed ved at hæve priserne på sine produkter.
Derudover er det forholdsmæssigt langt billigere for
banken at tabe en sag, påpeger Per Sveistrup.
- 250.000 kroner i sagsomkostninger er jo ikke et stort
beløb for en bank.
Mange dropper at føre sag
Per Sveistrup er overbevist om, at det skæve styrkeforhold
mellem banken og kunden betyder, at mange lader være med at køre en sag mod
banken, selv om de er berettiget til det.
Læs om finansrådgiverens forslag til at løse problemet i
Effektivt Landbrug torsdag.
Her kan du se, hvordan du tegner abonnement.