Fortsat mest dansk fjerkræ i indkøbskurven
92 procent af de solgte fjerkrævarer i detailhandlen kommer fra danske producenter
Tallene viser, at der er tale om en generel fremgang i mængderne af udenlandsk kød, som lander i indkøbskurvene, og at udviklingen inden for en reduktion af dansk svinekød i montrerne især har taget fart siden 2010.
I kyllingeafdelingen er tendensen ikke lige så udtalt, og her stammer fortsat 92 procent af de solgte fjerkrævarer fra danske producenter, viser analysen.
En del af årsagen til, at valget falder på de udenlandske varer, er ifølge Landbrug & Fødevarer, at der er en økonomisk gevinst på det udenlandske kød.
- Det danske kød og fjerkræ er typisk dyrere end det udenlandske, da det produceres efter højere standarder blandt andet. i forhold til fødevaresikkerhed og dyrevelfærd. Derudover fokuserer en væsentlig del af de danske dagligvarebutikker meget på pris og tilbud i kølediskene med kød. Og dette kan være en medvirkende årsag til det stigende salg af udenlandsk kød, skriver Landbrug & Fødevarer i analysen.
At danskerne i stigende grad køber udenlandsk kød, strider lidt imod konklusionerne i de undersøgelser, der tidligere har vist, at danskerne foretrækker dansk kød, fordi de danske produkter ifølge forbrugerne er renere og bedre end de udenlandske.
I analysen fra Landbrug & Fødevarer konkluderes det, at der ligger gode muligheder i at kommunikere danskheden på emballagen, og at det hidtil kan have været lidt svært for forbrugerne at se, hvad der er dansk, og hvad der kommer fra udenlandske producenter.