- Vi er ovenud tilfredse. Løsningen med smalle Alliance dæk virker 100 procent, og det er en stor gevinst for vores kunder, at vi nu kan udbringe gylle midt i majsenes vækstsæson, lyder det fra Carsten og Jens Christian Nielsen, far og søn, som driver Vester Åby Maskinstation ved Faaborg.


Hidtil har det været umuligt at komme i majsmarken i vækstsæsonen med maskinstationens Samson PG20 gyllevogn efterspændt en Case 310’er. De normale, brede dæk ville tromle majsen ned. Men hos Nordisk Dæk Import har man forsøgsvis ”fremtryllet” en smal hjulløsning, som har vist sig at fungere optimalt.


mønstret monteret på fælge skræddersyet til opgaven. Dækkene har samme belastningsindeks og højde som de meget bredere hjul, der normalt er monteret på gyllevognen.


NDI fandt også 4 smallere Alliance dæk (520/85R46 Alliance 375 bag og 500/85R30 Alliance 370 for) til traktoren, og med smalle men samtidig meget stærke hjul på traktor og gyllevogn er det nu muligt at udbringe gylle midt i majsenes vækstsæson.


- Det har altid været et ønske fra landmændene at kunne tilføre majsene gylle i juni. Dels for at give majsene et tiltrængt næringstilskud men også af hensyn til at løse gyllekapacitetsproblemer. Med de smalle Alliance dæk kan vi køre i majsen hele juni. Fra majsene er 8-10 cm til de når 40-45 cm hen sidst i måneden. Vi var en smule skeptiske. Kunne de smalle hjul virkelig bære og trække nok i majsmarken, og hvordan ville kombinationen af kun en halv meter brede dæk på et træk, der alt i alt vejer 45 tons, påvirke kørselskomforten? Men vi kan kun sige, at løsningen virker helt perfekt, og at dækfolkene hos NDI har gjort deres hjemmearbejde godt, understreger Carsten og Jens Christian.


Case 310’eren kører virkelig mange timer med gyllevognen, og traktoren har i år kørt masser af gylle med Alliance 372 IF 800/70R38 bag og Alliance 372 IF 600/70R30 for.


- Vi har hidtil kørt med IF-dæk af et dyrere premiummærke. NDI foreslog os at prøve Alliance, og det har vi ikke fortrudt. Vi kører med samme lufttryk og 20 procent større belastning fra 20-65 km/t, og vi kan konstatere, at Alliance dækkene ”sejler” mindre på vejen og bider bedre i marken end de dyrere premiumdæk, vi kørte på tidligere, siger Carsten og Jens Christian.