Langstrakt kampagne betyder kuling af roer, som betyder udbyttetab, derfor vil formanden for Danske Sukkerroedyrkere have øget sukkerfabrikkernes kapacitet. Nej, det er for dyrt, lyder det fra Nordic Sugar.
- Sukkerfabrikkerne skal op i gear. De har kørt med den samme kapacitet i 15-20 år. Og det er ikke godt nok, lyder det fra Danske Sukkerroedyrkeres formand, Jørn Dalby, Gedser.
Konsekvenserne af en for langsom drift er nemlig, at vi skal kule vore roer. Og det giver udbyttetab, fordi roerne taber både masse og sukker i kulerne, siger Jørn Dalby.
To procent af 20 procent
Han vurderer, at cirka 20 procent af roerne henover kampagnen ligger i kule, fordi der ikke er kapacitet til at forarbejde roerne på fabrikkerne.
- Når bundlinjen gøres op, betyder den manglende kapacitet på sukkerfabrikkerne rundt regnet et tab til roedyrkerne på et par procent ud af de 20 procent, der ligger i kule. Og det skal gøres bedre, lyder meldingen fra Jørn Dalby.
- Målet må helt klart være, at fabrikkerne har en kapacitet, der gør, at vi kan afslutte roekampagnen senest to uger ind i januar. Og jeg vil kraftigt appellere til, at der tages hånd om denne nødvendige optimering fra fabrikkernes side, siger Jørn Dalby.
Administrerende direktør hos Nordic Sugar, Thomas B. Olsen, har imidlertid ingen planer om kapacitetsudvidelse på de danske sukkerfabrikker.
- Vi må erkende, at vores fokus aktuelt er rettet mod energibesparende investeringer. Samtidig investerer vi løbende i at gøre driften af vore anlæg så stabil som muligt, siger Thomas B. Olsen.