UDVIKLING: Kreaturslagteriet i Hadsund har investeret i to helt nye pakkeanlæg, der skal give produkterne en højere værdi og udvide kundegrundlaget.
På Hadsund Kreaturslagteri betyder udseendet noget, for det er udseendet, der i sidste ende skal få forbrugeren til at vælge produktet. Derfor er der investeret i to helt nye pakkeanlæg, der ikke findes magen til andre steder i landet. Kun to steder i Europa findes der lignende anlæg.
De to nye Sealpac RE 25 pakkeanlæg opererer med en helt nyudviklet teknik, der pakker kødstykkerne ind i en speciel folie, der er blank på oversiden og sort på bagsiden. Derefter forsegles folien og krympes i varmt vand, så indpakningen passer nøjagtig til kødstykket.
Tidligere blev kødstykkerne pakket i poser, der også blev krympet og forseglet, men kødstykker er ikke ens, så der var tit en del overskydende plastik, som kødsaften kunne trænge ud i. Det ser ikke indbydende ud, når kødet ligger i køledisken.
- På den her måde ser kødet mere færdigt og frisk ud, siger salgsdirektør Torben Hedegaard, der også understreger, at pakkerne nu er fastere og den nye, blanke folie, giver produkterne en flot farve.
Det skulle gerne være med til at øge salget og dermed efterspørgslen på produkterne fra Hadsund-slagteriet, der slagter dyr fra hele landet.
Dyrere varer og flere kunder
Den nye pakkemetode åbner også andre muligheder for slagteriet. De kan nu pakke mindre udskæringer og mere forædlede produkter. Det kunne for eksempel være bøffer, gullasch eller marineret kød.
- Mere forædling vil skabe en værdiforøgelse af vores varer, siger salgsdirektøren.
Med det nye anlæg satser slagteriet også på at øge kundegrundlaget. I dag er salget koncentreret omkring større detail-kæder og eksport, men med de nye, mere forædlede produkter satser slagteriet også på discount supermarkeder, supermarkeder hvor der ikke er en slagter-afdeling, købmænd og større tankstationer.
- Vi skal ikke konkurrere på prisen, men på kvaliteten, siger salgsdirektøren og understreger, at det gælder hele produktionen lige fra udvælgelsen af de rigtige dyr, udskæringerne og forarbejdningen - og til den sidste finish med indpakningen.
- Vi er nødt til at udvikle os, skille os ud og være mere konkurrencedygtige, siger han.
Bedre arbejdsmiljø
En af de helt store grunde til den nye investering på mellem seks og syv millioner kroner er også de arbejdslettelser, det giver for slagteriets 50 ansatte.
- Det er samtidig en investering i vores personale, siger salgsdirektøren, der glæder sig over, at de første meldinger fra de ansatte er meget positive.
Pakkesystemet er meget automatiseret, så medarbejderne undgår løft og andre tunge opgaver. For eksempel håndteres kødet kun én gang mod tidligere fem gange, når det skal pakkes i folien.
De nye pakkemaskiner er leveret af maskinvirksomheden Nemco, Brøndby, der er specialiseret i proceslinjer til fødevareindustrien. De har også leveret udstyr til blandt andre Arla og Danish Crown.