Efter endnu et dårligt regnskab har Freudendahl-koncernen sat aktierne i pant hos Nordea.
Ifølge Børsen har Nordea reelt overtaget kontrollen med den familieejede Freudendahl-koncern, som blandt andet ejer JF-Fabriken i Sønderborg. Samtidig oplyste dagbladet i går, at koncernens hidtidige administrerende direktør, Karsten Rewitz, har forladt posten. Den er i stedet overtaget af Kristian Steinholm, som får til opgave at rette op på økonomien efter et underskud på 60 millioner kroner før skat i det forgangne regnskabsår og et minus på 52 millioner kroner i 2008/09.
Tidligere har omsætningen ligget på omkring en milliard kroner, men var i 2009/2010 på 677 millioner kroner som følge af manglende afsætning af græsmaskiner, vogne fra Sønderborg samt frontlæssere, der produceres på Stoll-fabrikken i Tyskland, som i 1997 blev opkøbt af Freudendahl Invest.
Netop den tyske fabrik blev i 2009 forsøgt frasolgt, og med de dårlige regnskabsresultater lægges der nu op til en omfattende omstrukturering. Det betyder, at virksomheden deles op i to selvstændige forretningsenheder – dels med produktionen i Sønderborg af udstyr til græs og foder, og dels frontlæsserenhed ved Hannover.
Bedre tider
Imidlertid venter Freudendahl-koncernen, ifølge avisen, at de bedre afregningspriser til landmændene og små lagerbeholdninger af nye maskiner hos JF-Stoll's forhandlere vil bevirke øget produktion og salg. Selskabet forventer selv at opnå et plus på 40 millioner kroner før renter, skat og afskrivninger i det nye år.
Så sent som ved JF-Stoll's store event i forbindelse med EM-håndboldturneringen i Herning i december var JF-fabrikens direktør Lars Henriksen overfor Effektivt Landbrug positiv med hensyn til afsætningen.
- JF-Stoll har mærket nedgangen efter finanskrisen og de lave afregningspriser til landmændene. Men heldigvis har ikke mindst mælkepriserne igen stabiliseret sig. Her i fjerde kvartal er der løbet flere ordrer ind end i samme periode sidste år, især fra Frankrig, Tyskland, Italien og England. Og i det forløbne regnskabsår er salget af vore produkter steget med 20 procent på hjemmemarkedet, lød det dengang fra Sønderborg-fabrikkens administrerende direktør.