17.000 heste på en lastvogn

(Effektivt Landbrug) Danmark er helt i front inden for europæisk tractor-pulling. Amerikanerne kan fortsat lære os noget, men vi har allerede lært meget inden for en sport, som »over there« er endnu større end her. En sport, hvor hjulspin er et must.

17.000–18.000 hestekræfter læsset på én lastvogn. Forrest et lille sommerhus med køkken-alrum, sovepladser, toilet med bruser for tre til fem personer. Allerforrest chaufføren og oven over »hestestalden« en ganske pæn terrasse på cirka 40 kvadratmeter.

Hvad taler vi i det hele taget om? Science fiction, fri fantasi, løgn eller bare pral? Vanvittigt er det, men altså sandt nok. Det er bare vestjysk tractor-pulling, når det er bedst.

Team Larsen er inden for europæisk tractor-pulling, hvad Ferrari er inden for Formel 1 sporten: Piloten over alle piloter i Formel 1 hedder Michael Schumacher, og inden for traktorernes Formel 1 hedder han Torben Larsen.

Team Larsen har i de 10 år, Euro Cup turneringen har eksisteret, lagt sig i spidsen i den europæiske Champions League inden for denne sport. Resultatet har varieret mellem guld, sølv og bronze. Målet er altid at ligge i top fem.

At trække en slæde på 25 ton 100 meter på 8,08 sekunder må vist kaldes rapt. Selv verdens hurtigste sprinter ville få bagskærm, og den aldrende Carl Louis ville blive overhalet af slæden.

- Jo, men det er altså også rekorden. Gennemsnittet er 12 sekunder for et full pull (100 meter). De godt og vel otte sekunder var fordi, slæden var gearet lidt for let, forklarer Torben Larsen.

Team Larsen kører i to vægtklasser i den tunge ende, nemlig 4.500 kilo og 3.500 kilo. Fem motorer pr. traktor – kaldet Fox og Fox Junior - trækker læsset med den 25 ton tunge slæde på slæb.

Hver motor yder cirka 1.600–1.800 hestekræfter med en V8-motor. Hver motor er på 9.900 kubikcentimeter eller 604 kubik-tommer med en slagvolumen på 50 liter. Ganget med fem har hvert monster altså 8.000-9.000 HK.

Hold nu godt fast i slæden: En traktor, som altså vejer op til 4,5 ton, har altså en trækkraft på to tusinde hk pr. tons.

Udvekslingen mellem motor og baghjul er som 12:1. For hver 12. motoromdrejning kører hjulet en omgang. Motoren kører med 6.000–6.500 omdrejninger pr. minut, og resultatet er derfor hjulspind ad h… til ved opstart.

- Ja, det er lige modsat, hvad man skulle tro. Men hjulspind er simpelthen forudsætning for at komme op i omdrejninger og flytte slæden. Når bare traktoren bevæger sig lidt fremad fra begyndelsen, så går det godt, siger Torben Larsen om paradokset.

Han erkender, at der er tale om en leg. De indhøstede erfaringer kan næppe bruges til ret meget, som kan overføres på almindelige traktorer i landbruget. Men sporten fascinerer alligevel mange landmænd og traktorkyndige.

På europæisk plan er der 15 traktorer eller hold, som konkurrerer i den tunge 4,5 tons klasse, næsten som i en fodboldturnering.

Konkurrencerne foregår i forskellige lande. Team Larsen kører så langt som til Finland, det nordlige England og Spanien, men også Tyskland, Holland og Frankrig med Fox og Fox Junior.

Ekvipagen vækker berettiget opsigt, hvor den end kommer frem. Vognens længde er, hvad den maksimalt må være – 17 meter. Køkken-alrummet bruges til at hvile ud i før løbene og til socialt samvær under opholdet sammen med andre kørere og bekendte i udlandet.

Under mere sydlige himmelstrøg benytter teamet taget på lastvognen som terrasse. Her er lagt en skridsikker aluminiumsplade som terrassegulv omhegnet af en gul presenning. Herfra er udsigten til de øvrige konkurrencer formidabel.

Samtidigt kan holdet grille og hygge sig, som var de hjemme på egen terrasse. Og publikum må se op til det danske team, hvis de vil se mere, end de kan lugte sig frem til.

- En af de ting, vi gør meget ud af, er, at det ser pænt og ordentligt ud. Inden vi når helt frem til konkurrencer, så vasker vi køretøjet. Traktorerne er også altid vaskede og pæne. Den slags koster jo ikke noget, forklarer Torben Larsen.

Faktisk gør Team Larsen meget ud af såkaldt merchandising. Altså salg af alt fra T-shirts, kuglepenne, kalendere, kasketter, lightere og lignende.

I fjor omsatte teamet alene på den konto for flere hundrede tusinde kroner, hvilket siger noget om den professionalitet, der præger holdet. Rejserne, traktorer, udstyr og vedligehold er dyrt. Derfor skal der nødvendigvis penge i kassen for at få det til at løbe rundt:

- Det kan sådan lige balancere, gentager Torben Larsen flere gange på godt vestjysk - uden at fortrække en mine, men også uden at antyde noget med underskud og røde tal.

Dertil kommer sponsorerne, og i år har teamet fået ny hovedsponsor. Firestone leverer dækkene og sponsorerer teamet. Derfor er både traktorer og Scania-lastvognen malet i et nyt flot design med gul bund og røde pletter – som publikum roligt kan glæde sig til at se.

Blandt sponsorerne er ligeledes lokale firmaer som Vesla A/S og Skjern Skilte:

- Husk på, at hver motor koster op til 175.000 kroner stykket. Alene motorerne til blot én traktor løber derfor let op i en lille million kroner, forklarer teambuilder Torben Larsen.

Interessen for tractor-pulling er voksende i Danmark, hvor de største tilskuertal er på omkring 7.000 over en weekend. I udlandet kan tractor-pulling samle dobbelt så mange, helt op til 14.000-15.000.

I USA er sporten meget større. Tractor-pulling startede allerede i 50’erne.

- Derfor er de også længere fremme end os. De lærer ganske enkelt hurtigere nyt, fordi de er flere om det, og konkurrencen er større, siger den ottedobbelte danske mester og senest Europa-mester i år 2000.

- For at opdatere, som han siger.

Turen til USA er halv ferie og halvt indkøb, men allermest socialt samvær med amerikanske kolleger.

- Mange problemer kan jo klares ved at spørge i stedet for selv at finde løsningen. Det er dyrt at eksperimentere selv, og derfor er det bedre at bruge pengene på at lære af andres erfaringer, konkluderer traktorpiloten.

At sporten er rendyrket race erkender Torben Larsen blankt. Men når man er i front, åbner det for visse muligheder rent kommercielt.

Vestjyske Team Larsen importerer således selv dæk i store containere, som så sælges videre til andre kolleger. Selv de gamle, brugte Fox-dæk vil andre gerne købe.

Nu får teamet endda sponsoreret specialstøbte dæk beregnet til tractor-pulling af Firestone. Efter brug og masser af hjulspind skal kanterne – eller det der svagt kan minde om ribber – slibes skarpe.

I USA er 10 mand udelukkende beskæftiget med det job fuldtids. I Danmark er der én mand, som beskæftiger sig med jobbet på deltid, og han bor i nærheden af Ejstrup.

I moderne terminologi hedder den slags formentligt »et godt tractor-pulling miljø«, hvor man kan trække på mange interesserede og flere eksperter.

Torben Larsens hobbyrum er et sådant mødested for folk med pulling-feber. Hobbyrummet er et pænt, ryddeligt og sobert værksted, hvor der er orden på sagerne, ja endda nærmest nydeligt med en flot rand af pokaler øverst hele raden rundt i det 350 kvadratmeter store lokale.

Det var dengang en Volvo 650 (standard) udgjorde basis. Navneforslagene til uhyret var Maren Skrald, Emma og lignende. Senere kom der mere snit over festen, og navnet blev Fox og Fox Junior.

I 1987 opnåede holdet en tredjeplads ved DM og året efter i 1988 fik brødrene med Torben Larsen som den mest interesserede sin første DM guldmedalje med 1.000 heste forrest. Nu bliver det kun til cirka tre danske DM-afdelinger om året, og Fox’erne er derfor uden chance i DM-sammenhæng. Løbene i udlandet lægger nemlig beslag på kalenderen.

- Joh, hvis jeg en dag skal til Esbjerg efter et ærinde, så tager jeg hende gerne med. Hun kan godt lide, at der sker noget. Hun har vist allerede fået noget ethanol i blodet, lyder det stolt.

Den vestjyske racerkører bor sammen med sin kone, Lone, og datteren, Sahra. Familien er nabo til Torbens forældre, der oprindeligt gav ham lov til at eksperimentere med teknik helt fra barnsben. Forudsætningen for alt det andet senere.

I dag er han produktionschef for AL Stål A/S i Skjern med ansvaret for cirka 100 ansatte, som arbejder på treholdsskift. Mottoet/levereglen er, at tv-kiggeri stort set er spild af kostbar tid.

Læs også