Stortraktor fra New Holland

KLASSE OP: Endelig er den her, den længe savnede stortraktor i New Holland–blå. Dens maksimale effekt er over 300 hk, og den drejer på en femøre, lyder det fra importøren CNH Danmark.

Det siges, at chimpanserne og mennesket for 98 procents vedkommende har samme DNA-struktur. Vi vil vel hævde, at de sidste par procent har ganske afgørende betydning.

Sådan ser New Holland også på sagerne, når detaljerne i den nye stortraktor fra CNH præsenteres. Indrømmet, det er en såkaldt platformtraktor, hvor adskillige komponenter deles med andre traktormærker i den verdensomspændende koncern.

Men på afgørende punkter er man dog ikke i tvivl om de særlige kendetegn, der umiskendelig gør traktoren til en New Holland og rækker længere end blot motorhjelm, modelbetegnelse og den blå farve.

Et design, der fik flere af tilskuerne til at udtrykke et »den er da anderledes«, bærer umiskendelige tegn på, at der skulle blive plads til den særlige New Holland SuperSteer foraksel.

- Den nye generation af SuperSteer foraksler skulle endda give en endnu mindre venderadius end de nuværende 70A modeller, oplyser Kaare Korsager, der er produktansvarlig for de nye stortraktorer hos importøren, CNH Danmark.

- Sådan er det ikke med den særlige SuperSteer foraksel. Her kan vi både opnå fordelene i form af stabilitet og komfort ved stor akselafstand og en usædvanlig lille venderadius for traktorer i klassen, siger Kaare Korsager.

Traktoren kan i øvrigt også fås med to andre forakseltyper, en standardaksel og en affjedret foraksel.

Ved arrangementet i sidste uge - der i øvrigt blev gentaget for vestdanske New Holland kunder på Wilhelmsborg ved Århus - blev den største af de tre nye TG modeller, nemlig den 283 hk store TG 285, præsenteret.

De potente hydraulikkapaciteter giver sig også udslag i stor løfteevne i trepunktsophænget. Mere end 10 ton i øjerne – eller mere relevant og anvendelig i praksis – 8.138 kilo i den standardiserede afstand på 610 millimeter bag trækøjerne.

Af samme grund vil man som regel altid se det 1.800 kilo tunge sæt af frontvægte pryde pladsen mellem de fremskudte forhjul.

En særlig elektronisk brændstofregulering, som også findes på en række af de øvrige New Holland modeller, kan under særlige vilkår yde op til 311 hk. Det sker når der tages maksimal effekt ud via PTO’en eller når forprogrammerede forhold ved transmission og omdrejningstal er opfyldt, for eksempel ved transportopgaver.

- Motoren har ikke en selvbærende konstruktion, som det ellers ofte ses. I stedet er den ophængt i en kraftig chassisramme, der er boltet fast på transmissionen og forbinder dette med fortøjet, forklarer Kaare Korsager.

- For at skabe de bedst tænkelige forhold for betjening af instrumenter og en ergonomisk rigtig arbejdsstilling, har man besluttet at droppe muligheden for udstigning i højre side. Til gengæld har man ingen stolpe i siden lige ud for føreren, hvilket øger indtrykket af et fortræffeligt udsyn, der understøttes af den smalle og nedadskrånende motorhjelm, viser Kaare Korsager.

Den nye stortraktor fra New Holland vil først komme i handelen til foråret 2003, men bliver blandt andet vist frem på LIB-messen i Fredericia 21. til 23. november.

Læs også