Politikere på landbrugsbesøg

På besøg hos landbrugsvirksomheder fik politikere chancen for at se, at stort ikke nødvendigvis er skidt - tværtimod.

Politikere og ledende embedsmænd var på udflugt hos nogle af landbrugets store enheder forrige uge. Inviteret af Landbrugets Samfundskontakt i Ribe Amt deltog folkets repræsentanter i et arrangement, der satte fokus på, om landbruget og dens følgevirksomheder har vokset sig for store og samtidig gav indsigt i, hvordan de udvalgte virksomheder arbejder.

Første stop var hos grønsagsproducent Christian Fuglede Sørensen, Stenninggård i Askov ved Vejen. Her stod de besøgende i duften fra løg og kål, mens driftslederen, hortonom Bente Olsen, parerede spørgsmål om den arbejdsintensive drift af de 390 ha jord.

Udover at henholdsvis så, prikle og sætte løg dyrkes der kål, kartofler og maltbyg. På Stenninggård produceres hele 15 procent af de danske konsumløg og 5-10 procent af al dansk hvidkål. I marts og april sås, lægges og plantes de mange afgrøder, og omkring grundlovsdag høstes de første hvidkål, så der er noget at se til løbende.

Det ganske imponerende og store mejeri har indbyggede muligheder for at udvide i alle retninger, da det med vilje er placeret midt på matriklen. Og udvidelser bliver der helt sikkert, regner Arla med, og forventer samtidig, at der i løbet af de næste fem år bliver lukket omkring 10 mindre produktionssteder andre steder i landet.

Arla lægger vægt på, at de ansatte fra de nedlagte produktionssteder tilbydes nyt arbejde indenfor Arla. Det er også nødvendigt for Arla at holde fast i de »gamle« medarbejdere, som f.eks. mejeristerne, der kender deres håndværk, og kan føre deres viden om specialoste fra det lokale mejeri til Arla-giganten uden slinger i produktionsvalsen.

Men mens de to landmænd var mest interesseret i at sikre producenterne gode priser ved at have rationelle og stærke produktionsvirksomheder som f.eks. Arla Foods og Danish Crown, var Ebbe Lundgaard naturligvis mere stemt på at købe varerne billigt.

Coop Norden er også meget opsat på at udvikle sine egne varemærker, men den tanke ligger meget fjern for både Peter Gæmelke og Jan Toft Nørgaard, der mener, at forbrugerne er bedst tjent med at kende vejen fra jord til bord.

Læs også